Solformørkelse set fra rummet
21. februar fangede NASA-satellitten Solar Dynamics Observatory en delvis solformørkelse, der kun kunne ses fra rummet.

Den delvise formørkelse fanget af SDO. (Foto: NASA/SDO)

Tirsdag 21. februar gled Månen ind foran Solen og skabte en delvis solformørkelse. Under formørkelsen ramte måneskyggen imidlertid ikke Jorden, men derimod NASA-satellitten Solar Dynamics Observatory (SDO).

Skarpe ultraviolette billeder af Solen

Billedet her viser Solen under formørkelsen optaget af SDO, der kredser om Jorden i geostationær bane cirka 36.000 kilometer over jordoverfladen. Billedet er optaget i energirigt ultraviolet lys kl. 14:58 dansk tid, men folkene bag missionen har også lavet en video, der viser forløbet af hele formørksen.

SDO blev opsendt i februar 2010 og har siden slutningen af marts samme år leveret meget skarpe billeder af Solen optaget i ultraviolet lys, der kommer fra den ekstremt varme gas i Solens atmosfære - den såkaldte korona.

Udstyret med tre instrumenter

SDO er udstyret med tre videnskabelige instrumenter:

• Atmospheric Imaging Assembly (AIA)
  • Extreme Ultraviolet Variability Experiment (EVE)
  • Helioseismic and Magnetic Imager (HMI)

Når noget er geostationært betyder det, at det er med uforandret stilling i forhold til Jorden. Ordet bruges blandt andet om satellitter - som for eksempel SDO.

AIA består af fire teleskoper, der studerer Solens overflade, mens EVE registrerer variationer i Solens ultraviolette lys.

HMI kortlægger Solens magnetfelt og studerer Solens indre opbygning. Sidstnævnte skal gøres ved at lave helioseismologi, der er studier af lydbølger, som er passeret gennem Solen.

Forskere fra Aarhus Universitet er involverede i HMI-instrumentet.