SOHO-teleskopet ser mærkelig komet
En mærkværdig komet er blevet set af LASCO-instrumentet på SOHO-solteleskopet.

SOHO (SOlar and Heliospheric Observatory) og andre solteleskoper observerer ofte kometer, der kommer i nærkontakt med Solen. Derfor var det ikke usædvanligt, da forskere så en komet i koronagraf-billederne (En koronagraf observerer det lys, der skinner ud fra Solen, ved at skabe en kunstig solformørkelse.)

Til gengæld var det en temmelig mystisk komet, de fik øje på: Kometen SOHO-2875 bevæger sig usædvanligt hurtigt og er meget klar.

SOHO-2875 er ikke en gennemsnitligt komet

SOHO-2875 er i det hele taget ikke en gennemsnitlig komet, da den ikke ser ud til at tilhøre nogen familie af kometer.

De fleste af de kometer, der ses af SOHO tilhører Kreutz-familien, der er fragmenter af en større komet, der er blevet splittet ad til en masse mindre stykker. De har deres navn fra den tyske astronom Heinrich Kreutz. Men det er altså ikke tilfældet for den 'nye' komet.

En film af kometens passage forbi Solen kan ses herunder.