Små hunde stammer fra Mellemøsten
Alle små hunde kommer sandsynligvis fra Mellemøsten, viser ny gen-forskning.

Forskerne mener, små hunde udviklede sig i Mellemøsten for omkring 12.000 år siden, på samme tid som mennesket i området begyndte at dyrke jorden.

I 2007 kunne en undersøgelse fra National Human Genome Research Institute fastslå, at alle små hunde har en mutation i det såkaldte IGF1-gen.

Nu kan en gruppe forskere fra University of Wisconsin-Madison (UWM) bekræfte dette resultat, og samtidig har de fundet stærke beviser for, at små hunde stammer fra Mellemøsten.

Undersøgelsen er publiceret i det seneste nummer af tidsskriftet 'BMC Biology'.

Fandt ikke mutation hos store hunde

Et forskerteam anført af Melissa Gray fra UWM fandt mutationen hos næsten alle de 23 små hunderacer, de undersøgte, men hos næsten ingen af de 15 store hunderacer.

Dermed begyndte forskerne at spekulere over, hvornår denne mutation indtraf. Var den der allerede før, hundene blev tæmmet, eller kom den efter, at hunden og mennesket var begyndt at leve sammen?

Heller ikke hos ulve

Et eller andet sted i Europa eller Asien blev de første ulve venner med os høje tobenede væsner, og efterhånden blev disse tæmmede dyr til hunde. Dette kan være sket flere steder i Europa og/eller Asien, på forskellige måder, og på forskellige tidspunkter.

Det er fastslået, at hunde (Canis lupus familiaris) stammer fra de eurasiske grå ulv (Canis lupus), og man har i dag den opfattelse, at dette skete for mellem 15.000 og 40.000 år siden.

Forskerne bag den nye undersøgelse undersøgte 17 forskellige populationer af ulve rundt omkring i verden, men kunne ikke genfinde mutationen fra de små hunde. Det kan tyde på, at mutationen skete efter at mennesket lukkede de små firbenede dyr ind i varmen.

Stammer fra indisk, iransk og israelsk ulv

For at finde ud af, hvor de første små hunde kom fra, bestemte forskerne sig for at undersøge den dna-region, som ligger ved siden af der, hvor IGF1-mutationen findes.

Dette gjorde de både hos ulve og hunde, og de kunne se, at de små hundes dna mindede mest om det, de fandt hos ulve fra Israel, Iran og Indien.

Forskerne skriver, at dette er stærke beviser for at den tidlige udvikling af små hunde foregik i Mellemøsten.

Små hunde var en fordel i tætpakkede samfund

Oprindeligt nedstammer alle hunde fra ulven.

De skriver endvidere, at dette stemmer godt overens med tidligere fund af knogler fra små hunde i 12.000 år gamle gravkamre i denne region.

Gravkamrene er fra tiden, hvor de første mennesker begyndte at dyrke jorden, og forskerne mener de små hunde kan være et resultat af at mindre dyr kan have været mere eftertragtede i tætpakkede jordbrugssamfund.

Dette kan også være grunden til at mange af de andre husdyr fra Mellemøsten, såsom katte og kreaturer, er meget mindre end deres vilde slægtninge, skriver forskerne.