Se, hvordan naturen skaber sine smukke buer
Forskere har hidtil troet, at naturens fantastiske stenformationer bliver formet af vejrforhold. Men nu er man blevet en del klogere: Her kan du se videoen, som forklarer, hvad der skaber de forunderlige buer.

Naturens egne kunstværker, de smukke bueformede stenformationer, er ikke bare flotte at kigge på. De har været lidt af et mysterium for forskningsverdenen.

Indtil nu har man nemlig troet, at naturens buer blev skabt ud fra vejrforhold som vind og regn. Men som du kan se i videoen foroven, viser det sig, at det er noget helt andet, som skaber de underlige bueformer.

Ifølge et forskerholds undersøgelser, som er blevet publiceret i Nature Geoscience, bliver stenformationerne ikke skabt af erosion, men af faktorer i selve klippestenen. Det lyder måske lidt abstrakt, men forskningslederen i projektet, Jiri Bruthans fra Charles Univeristy i Prag, forklarer:

»Erosionen fjerner det overskydende materiale fra klippen, men det skaber ikke selve bueformationen. Det er derimod små stressfelter i klippen, som bliver skabt af presset fra den overliggende stenmasse, der former buen,« siger Jiri Bruthans til tidskriftet Nature.

Klippen bliver stresset - og stabil

Ifølge forskningslederen bliver klippen udsat for erosion, hvis den har en stabil form.

Men når klippens formation så småt bliver ændret af erosionen, bliver stressfelterne i klippen udsat for et større pres.

Når det sker, 'fastlåser' klippens små sandkorn sig til hinanden, og klippen bliver dermed mere resistent over for en videre erosion. Klippen forsvinder derfor ikke så let under svære vejrforhold, men bliver derimod formet til stabile stenbuer.

Sandkorn er klippens egen 'cement'

Da Jiri Bruthans forskerhold ville undersøge, hvor stærke de buede klippeformationer var, blev de meget overraskede. Alan Mayo fra Bringham Young University i Utah, som deltog i studiet, forklarer, at det kræver en massiv eksplosion af klippens grundlag, før man kan bryde klippens sandkorn løs. Sandet fungerer altså som klippens egen naturlige cement.

Forskningsholdet tog prøver af klipperne for at finde ud af, hvordan et så blødt materiale samtidig kan være så resistent.

Som du kan se i videoen, udsatte forskerne prøverne fra klippen for et overliggende pres og en simuleret erosion.

Resultatet fra undersøgelsen viste, at det ellers meget smuldrende stenmateriale blev eroderet til buer og søjler, som efterfølgende blevet utroligt resistente og meget stabile over for en videre erosion.