Se, hvordan en galakse udvikler sig
Det ville tage milliarder af år, hvis man skulle se, hvordan en galakse vokser. Ved hjælp af supercomputere har forskere nu simuleret en galakses udvikling for at forstå, hvordan den udvikler sig.

Da universet var helt ungt, blev galakser som Mælkevejen dannet af klumper af stof, som samlede sig i et gigantisk, kosmisk spind. Inde i disse galakser blev gasser afkølet og fortættede indtil de var så kondenserede, at det kunne udløse en stjernes fødsel.

I mange år har man ment, at varm gas strømmede ind i galaksernes centrum fra alle retninger med hastigheder hurtigere end lysets. På et tidspunkt ville gassens temperatur så falde, og gassen ville synke mod centeret af galaksen. Den proces ville tage flere milliarder år at gennemføre.

Nyere forskning har dog modsagt teorien om den varme gas – i hvert fald i mindre galakser som Mælkevejen. De nyere studier antyder, at gasserne ikke er varme, men kolde, og at de bliver ført af tråde ned i tragte og ind i galaksernes kerne. Med denne kolde teori kan en galakse blive voksen på blot en milliard år.

Galaksers udvikling er simuleret af computere

Den nyere teori er blevet efterprøvet af Kyle Stewart, som er hovedforfatter bag studiet, der netop er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift Astrophysical Journal.

Formationen af galakser er enormt kaotisk, og kræver meget kraftige computerprocessorer.

»Det krævede flere hundrede computer-processorers arbejde over flere måneder, at simulere og lære mere om, hvordan processen virker«, fortæller Kyle Stewart i en pressemeddelelse.

Computere så stærke, at de kan simulere udviklingen af en galakse, finder man på NASAs Jet Propulsion Laboratory i Californien.

Forskerne må udregne hver partikels placering

Simuleringerne startede med galaksers grundingredienser, nemlig hydrogen, helium og mørkt stof. Herefter er det fysikkens love, der skaber de kunstværker, som galakser nu en gang er.

I en computersimuleret udgave af galakserne må forskerne gøre det ud for fysikken og placere hver eneste partikel selv.

Medforfatter på studiet og ekspert i galaktiske simuleringer, Alyson Brooks, sammenligner den opgave med et gigantisk skakspil med et tocifret million-antal af brikker, som skal placeres strategisk i forhold til hinanden.

Resultatet af anstrengelserne kan du se i videoen ovenfor, hvor den computersimulerede galakse udfolder sig.