Se hjerneaktiviteten hos en fluelarve
Ny video viser, hvordan forskerne kan se en fluelarves hjerneaktivitet og de elektriske forgreninger i nervesystemet.

Det er lykkedes en gruppe amerikanske forskere at filme, hvordan signaler fra hjernen løber fra den ene til den anden ende af en hel organisme.

Forskerne har genmodificeret hjernecellerne hos en fluelarve, så den enkelte hjernecelle lyser op, når den sender signaler videre til den næste. Herefter filmes reaktionen ved hjælp af mikroskopi. Det kan du se i videoen herover.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Nature.

Næste stop er mus

Videoen viser, hvordan det er lykkedes forskerne at filme nervereaktionerne, ikke bare i hjernen, men i en hel organisme.

Forskerne iagttog, hvordan signalerne, der fik larven til at kravle fremad, gik én vej, mens signalerne til at kravle baglæns gik den anden vej.

I studiet fjernede forskerne blandt andet larvens centrale nervesystem, og ved hjælp af den nye fremgangsmåde og teknologi kunne de se, hvordan signaler, der skulle få larven til at kravle, strømmede igennem larven, op til en time efter den egentlig var død.

Næste skridt for forskerne er at foretage forsøgene på musefostre.