Se havets små vidundere helt tæt på
På trods af mikrobernes meget beskedne størrelse, er de vitale for livet på jorden. De overlever steder ingen andre kan, og så åbner de en verden af sær og smuk mangfoldighed.

De er usynlige for det blotte øje, og alligevel er de fundamentet for livet på denne planet. Selvom de er små, er de mange. En enkelt dråbe havvand indeholder tusindevis af mikrober.

Mikrober er en samlet betegnelse for en række mikroorganismer, som omfatter virus, bakterier, mikroskopiske svampe samt encellede alger og dyr. Nogle af disse er fotosyntetiserende. Vi og andre dyr nyder derfor godt af et meget vigtigt affaldsprodukt: ilten.

Nu har forskere fra Bigelow Laboratory for Ocean Sciences og New England Aquarium lavet en fotoudstilling om havets mikrober ved navn ”Små giganter: Marine mikrober afsløret i stor skala”, som løfter sløret for mikrobernes sære og smukke mangfoldighed.

Tilpasninger til barske omgivelser

Mikrober trives og er tilpasset en fascinerende bred vifte af levesteder i ekstrem varme, kulde, stråling, tryk, saltholdighed, surhedsgrad og mørke. Ofte lever de, hvor ingen andre livsformer kan eksistere. Millioner af års evolutionær tilpasning kommer til udtryk på mange måder - blandt andet i utrolige former og farver.

Se kalkflagellatens smukke kappe, hvordan alger kan være til stor inspiration for solfangerdesign, og prøv om du kan identificere ukendte mystiske eksistenser i havets dyb. Oplev resten af galleriet hos LiveScience.