Se en komet helt tæt på
Alt gik som smurt, da NASA-sonden Deep Impact fløj tæt forbi kometen Hartley 2.

Kometen Hartley 2 fotograferet af rumsonden Deep Impact. Klik for stort foto. (Foto: NASA/JPL)

For femte gang nogensinde har vi fået nærbilleder af en kometkerne.

Det skete i går, da NASA-sonden Deep Impact passerede komet Hartley 2 i en afstand på ca. 700 km. Omkring kl. 15 dansk tid fløj Deep Impact forbi den ca. 2 km lange kometkerne med en hastighed på ca. 44.000 km/t.

Billederne optaget under passagen viser tydeligt, at komet Hartley 2 har en form, der minder om en jordnød.

Det ses også tydeligt, hvordan jetstråler af gas strømmer ud fra kometkernen. Første gang vi fik billeder af en kometkerne var i marts 1986, hvor den europæiske rumsonde Giotto fløj forbi Halley's komet.

Siden da er komet Borrelly blevet besøgt i september 2001, komet Wild 2 i januar 2004, Tempel 1 i juli 2005 og nu altså Hartley 2.

Det var også Deep Impact, der i 2005 fløj forbi Tempel 1.

Ved den lejlighed skød sonden et projektil ind i kometen for at studere dens indre opbygning. Denne gang havde Deep Impact dog kun sine kameraer at skyde med.

Derfor er kometer spændende

Kometer er uhyre interessante, da de er dybfrosne rester af den sky af gas og støv, som Solsystemet blev dannet af for næsten 4,6 milliarder år siden.

Forskerne mener, at Jordens vand og måske også livets byggeklodser er kommet til Jorden i form af kometer, der styrtede ned på vores planet.

Med de fantastiske observationer af Hartley 2 har forskerne nu et nyt, stort datamateriale, der kan give os ny viden om kometerne og dermed om Solsystemets tidligste barndom. Læs mere og se flere billeder hos NASA (på engelsk).

Artiklen er lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium