Se den kosmiske 'Guds Hånd' i imponerende video
Nogle gange formår verdens største teleskoper at give os billeder af kosmiske objekter, som bare er fantastisk smukke. Denne gang er der tale om støvskyen CG4, som mange mener ligner selveste Guds hånd.

Godt 1.300 lysår væk og i retning af stjernebilledet Agterskibet ligger støvskyen CG4, som har fået kælenavnet 'Guds Hånd'.

Nu har European Southern Observatorys (ESO) Very Large Telescope taget et fantastisk billede af den karakteristiske formation. Det skriver Space.com.

Ved at lægge billedet sammen med en række andre billeder har ESO skabt en utrolig flot video med CG4 som hovedperson. Den kan du se øverst i artiklen.

Guds Hånd bliver ødelagt af stjernerne omkring sig

CG4 blev første gang observeret i 1974, hvilket kan synes ret sent for et objekt som dette. Det sene opdagelsestidspunkt hænger dog sammen med, at CG4 er placeret så langt fra Jorden, og fordi det er så forholdsvist utydeligt.

Kun nyere og større teleskoper på størrelse med ESO's Very Large Telescope kan derfor fange detaljerne i det kosmiske objekt.

Nogle vil måske synes, at det ser ud som om, CG4 'griber ud efter' dets omgivelser. Men det er faktisk det modsatte, der er tilfældet. CG4 bliver nemlig stille og roligt ødelagt af stjernerne i dens nærhed.

Video: ESO

For et års tid siden fangede også NASA's teleskoper et billede af CG4. Med hjælp fra både teleskoperne NUSTAR og Chandra, som fanger henholdsvis høj- og lav-energirøntgenstråler dannede NASA et billede, hvor man virkelig kan se, hvorfor CG4 bliver kaldt 'Guds Hånd'. Det kan du se her:

(Foto: NASA/JPL-Caltech/McGill)

Forskellige teorier om støvskyens oprindelse

Hvorfor CG4 har fået dens karakteristiske form, er astronomerne ikke enige i. Én teori siger, at gasskyen førhen var kugleformet, men at en supernovaeksplosion tæt på CG4 ødelagde dens oprindelige form.

En anden teori foreslår, at formen er blevet til som følge af stjernevinde og ioniserende stråling.

Astronomerne må derfor studere de opbrudte støvskyer yderligere. Ved at måle massen, densiteten, temperaturen og den hastighed, støvet bevæger sig med, kan de sige mere om det smukke objekts oprindelse.

CG4’s ’hoved’ er cirka 1,5 lysår langt og hele 2.000 gange større end vores solsystem.

’Halen’ er otte lysår langt.