Sådan står kolibrien stille i luften
Hvordan kan en kolibri holde sin position, mens den suger nektar fra en blomst? Det har amerikanske forskere fundet ud af ved at lave en 3D-simulering af kolibriens bevægelser.

Kolibrier er naturens egne kunstflyvere.

De kan flyve lodret op og ned i luften, bevare deres position, og som de eneste fugle kan de flyve baglæns. Men hvordan gør de det?

Flere forskere har sammenlignet kolibriens flyveteknik med insekters, og andre mener, at kolibriens vinger har aerodynamiske egenskaber, der kan sammenlignes med helikoptervingers funktionalitet.

Nu har amerikanske forskere fra Vanderbilt University og University of North Carolina, Chapel Hill, lavet den mest detaljerede 3D-simulering af en kolibris flyveteknik nogensinde. Den viser endegyldigt, at kolibrien benytter sig af unikke aerodynamiske kræfter, som mange insekter også benytter sig af. Dermed ligner kolibriens teknik i højere grad insekters end andre fugles.

Du kan se den imponerende 3D-simulering øverst i artiklen.

Kan stå fu(g)lstændig stille i luften

Simuleringen viser, at kolibrien producerer usynlige lufthvirvler, når den basker hurtigt med vingerne.

Hvirvlerne giver fuglen et opløft, som er nødvendigt for, at den kan stå stille i luften.

Når fuglen trykker sine vinger ned og fremad, bliver der skabt små usynlige lufthvirvler, der tilsammen bliver presset sammen til en stor hvirvel, der løfter fuglen opad.

Fuglen kan styre, hvor højt løftet skal være, ved at baske med vingerne. På denne måde kan den stå helt stille i luften.

Positiv energi, når vingen basker opad

Derudover producerer kolibrien positiv energi, selv når vingen går opad, hvilket er usædvanligt for fugle.

Normalt trækker større fugle deres vinger ind til kroppen, når de basker vingerne opad, da bevægelsen skaber en energi, som kan presse fuglen ned mod jorden.

Men kolibrien kan rotere sine vinger, så der også produceres positiv energi, når vingerne basker opad.

Insekter som guldsmede, bananfluer og myg har samme evne til at stå stille i luften og bevæge sig fra side til side og baglæns. Selvom deres vingekonstruktion er markant anderledes fra kolibrien, laver de også små hvirvler i luften, der løfter dem opad.

Fire højhastighedskameraer fangede bevægelser

For at fange kolibriens bevægelser, puttede professor i biologi ved University of North Carolina, Tyson Hedrick, små klatter af ugiftig maling ni steder på en hun-kolibris vinger.

Derefter filmede han kolibrien med fire højhastighedskameraer, der hver tog 1.000 billeder i sekundet, mens fuglen fløj foran en blomst.

Efter forsøget tog professor Haoxiang Luo data fra videoen og de ni punkters bevægelser og satte dem i system i et dataprogram.

Studiet er publiceret i Journal of the Royal Society Interface.