Sådan spreder duften af nyfalden regn sig
Amerikanske forskere har fundet ud af, hvordan den genkendelige og friske duft af nyfalden sommerregn spredes. Se resultaterne af deres forskning i en flot slowmotion-video i artiklen her.

Forskere fra MIT har fundet ud af, at duften af nyfalden sommerregn spredes via aerosoler, som bliver sendt til vejrs, når dråberne rammer den tørre jord. (Foto: Shutterstock)

Der er intet, der slår duften af nyfalden regn. Nu har et hold amerikanske forskere fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) fundet ud af, hvordan den karakteristiske duft bliver sendt til vejrs.

Indtil nu har der ikke været foretaget meget forskning på området, men tilbage i 1964 forsøgte australske forskere at finde en årsag til fænomenet.

»De talte om olier, som blev udledt fra planter, og visse kemikalier fra bakterier, som frigav duften, når det regnede efter en længere tør periode,« siger Cullen Buie, assisterende professor ved MIT, til MIT News Office.

»Men interessant nok diskuterede de aldrig den mekanisme, som sender duften til vejrs,« siger han.

Det er netop dét, forskerne fra MIT har set nærmere på. Resultaterne er publiceret i tidsskiftet Nature Communications.

Duften sendes til vejrs, som var det champagnebobler

Når regndråberne rammer jord med løs struktur, bliver små luftbobler fanget inde i dråberne.

Luftboblerne bliver derefter skudt op gennem dråberne og sendt op i luften, som når man åbner en flaske champagne.

De bittesmå luftpartikler, som bryder ud af regndråberne, kaldes aerosoler. Og forskerne mener, at det er dem, der bærer den duft, vi forbinder med nyfalden sommeregn.

I videoen herunder kan du se, hvordan det ser ud, når regndråberne rammer jorden, og aerosolerne bliver frigjort. I ét af klippene kan du se processen udfolde sig 250 gange langsommere, end du kan se med det blotte øje.