Sådan ser Solens fremtid ud
Om fem milliarder år formodes Solen at have opbrugt sine indre brint-reserver, og med tiden vil den danne en planetarisk tåge ud af blandt andet Jorden. Få et smugkig i Solens skæbne her.

Dette billede viser en planetarisk tåge, som har fået tilnavnet 'Kattens øje'. Dens virkelige navn er NGC 6543. (X-ray: NASA/CXC/RIT/J.Kastner et al.; Optical: NASA/STScI)

Forskerholdet bag NASA’s flagskib inden for røntgenastronomi, Chandra X-ray Observatory, har netop frigivet en række flotte billeder af planetariske tåger.

De planetariske tåger dannes, når døende stjerner bliver skubbet ud af deres ydre gaslag.

Vores egen moderstjerne, Solen, forventes at producere en planetarisk tåge om cirka fem milliarder år.

Videnskab.dk gør opmærksom på, at nogle brugere kan opleve problemer med at få videoen til at virke. Vi anbefaler, at man prøver at afspille den i en anden browser.

Det sker, når Solen løber tør for brint i sin kerne og begynder at udvide sig til en rød kæmpestjerne. Jorden og andre planeter tæt på den vil blive 'opslugt’ i Solens nye radius, som vil være cirka 10 til 100 gange større, end den er nu.

Giver forskerne laboratorier i rummet

Chandra Space Telescope-holdet er i gang med en større survey af de planetariske tåger, og de nye billeder er de første i rækken.

Chandra, som har været igang siden 1999, laver observationer af universet i røntgen og i korte bølgelængder. Teleskopets data, illustreret med pink farve, er blevet kombineret med data fra Hubble-teleskopet, som er illustreret med røde, grønne og blå farver.

Alle de planetariske tåger i studiet ligger relativt tæt på Jorden, set med astronomiske øjne, nemlig inden for 5.000 lysår fra os.

»Planetariske tåger har givet astrofysikerne laboratorier, hvor de kan studere døende stjerner, i mere end et århundrede,« udtaler Joel Kastner fra Rochester Institute of Technology i en pressemeddelelse. Han står i spidsen for det nye studie, som netop er blevet publiceret i The Astronomical Journal.

»De udgør forsøgsmodeller for teorier om stjerneevolution og giver os et indblik i oprindelsen af de tunge elementer i universet og på Jorden. Vi forstår dog endnu ikke, hvorfor de påtager sig en så blændende række af forskellige former.«