Så flot bliver decembers nattehimmel
December er årets mørkeste måned. Så hvis vi får klart vejr, er det bare med at tage det varme tøj på og komme ud og observere nattehimlen.

Der er gode muligheder for at se stjerneskud, når meteorsværmen Ursiderne topper 22. december. (Illustration: Shutterstock)

I perioden op til juleaften (17.-24. december) er meteorsværmen Ursiderne aktiv.

Meteorsværmen topper 22. december, og man kan være heldig at se op mod 10 stjerneskud i timen.

Meteorsværmen udspringer fra stjernebilledet Lillebjørn, der kan ses i nordlig retning efter solnedgang.

Vinterplaneter på nattehimlen

Efter solnedgang kan den røde planet Mars ses på den sydlige himmel. Mars står lavt over horisonten, så for at observere den røde planet er det en fordel at have frit udsyn mod syd.

Midt på aftenen dukker solsystemets største planet op mod øst. Som december skrider frem, vil Jupiter stå tidligere op. Jupiter er nem at kende, da den ligner en meget klar stjerne.

Ser man på planeten gennem en kikkert, kan man se, hvordan Jupiters fire største måner Ganymedes, Callisto, Io og Europa kredser om den store gasplanet.

Kort før solopgang kan ringplaneten Saturn ses mod sydøst. Saturn er den fjerneste planet, som vi kan se med det blotte øje, og bruger man et lille teleskop, kan man se Saturns flotte ringsystem – det kan man dog ikke se med det blotte øje.

Vi går mod lysere tider

21. december har vi året korteste dag. I København står Solen op kl. 8:40 og går allerede ned igen kl. 15:36.

Dog har vi først Vintersolhverv kl. 00:03 dagen efter 22. december. Efter 21. begynder vi atter engang at gå mod lysere tider.

Månen i december