Rumstorme truer Jordens elforsyning
Rumvejr kan have skadelig indvirkning på strømforsyning og satellitnavigation, hævder forskere.

Det vil ifølge forskere koste et ufatteligt stort beløb at reparere skaderne, hvis elektriske ladede gasser skabt af et kæmpe solar flare rammer Jorden. (Foto: NASA)

Solpletter og de såkaldte solar flares, der er voldsomme udbrud på Solens overflade, kaster store skyer af elektrisk ladede gasser i retning mod Jorden. Og det kan forårsage strømudsving og forstyrre gps-systemer.

Det påpeger forskere ifølge telegraph.co.uk.

Vejret i rummet har i det seneste århundrede gennemlevet en rolig periode, men forskerne mener, at vi nu går imod tider med hårdere rumvejr.

Britiske forskere ved Lancaster University og The British Geological Survey (BGS) i Edinburgh har udviklet en ny model, der viser de omfattende konsekvenser, barskt rumvejr kan have på Storbritannien.

Voldsomme følger

»Vores vigtigt mål er at kaste lys over indflydelsen fra både det daglige og det ekstreme rumvejr på vores teknologi, og på den måde blive mere opmærksom på risikoen,« siger Dr. Alan Thomson, der leder forskningen.

Modellen, som de britiske forskere har udviklet, samler målinger af magnetfelter fra hele Storbritannien og undersøger, hvordan de påvirker den nationale strømforsyning.

Hos det amerikanske US National Academies anslår man, at det vil koste flere billioner det første år, hvis en fremtidig alvorlig rumstorm rammer landet. Og de anslår, at det vil tage mellem fire og ti år at genoprette ødelæggelserne.

Den seneste virkelig store solar super flare - der fandt sted i 1859 - slog blandt andet skibe ud af kurs, fordi kompasserne viste forkert.