Populær ferieby i vulkansk risikozone
Nye opdagelser viser, at hovedbyen Las Palmas ligger i en speciel risikozone på vulkanøen Gran Canaria.

Las Palmas' knap 400.000 indbyggere bor i en zone med øget risiko for vulkansk aktivitet. (Illustration: Alejandro Rodríguez-González)

Snart begynder den store rejsetid. Alle vil gerne sydpå, og et af danskernes favoritrejsemål er Las Palmas på Gran Canaria.

Men nu skal man måske tænke sig om en ekstra gang, før man bestiller sin pakkeløsning. Forskere er nemlig kommet frem til, at risikoen for et vulkanudbrud er størst for den tæt befolkede nordøstlige del af øen, den del hvor Las Palmas ligger.

Det er en gruppe franske og spanske videnskabsmænd, sammen med forskere fra the Universidad de Las Palmas de Gran Canaria og Jaume Almera Institut de Ciencies de la Terra i Spanien, som har lavet undersøgelsen.

Resultaterne af forskningen har de samlet i et kort (se ill.), hvor de deler øen ind i risiko zoner, alt efter hvor stor muligheden er for udbrud i de forskellige områder. Resultaterne er publiceret i the Journal of Quaternary Science.

Tre store udbrud de sidste 11.000 år

For at kunne forudsige risikoen, har de kigget på de yngste Gran Canariske vulkaners geokemi, placering, størrelse og alder og fundet ud af, at der er sket 24 vulkanske udbrud på den nordøstlige del af øen de sidste 11.000 år. Ud over det har de også set, at intensiviteten af selve udbruddene, altså hvor tit der har været udbrud i denne tidsperiode, er vokset i løbet af perioden.

Resultaterne viser, at der har været tre store udbrud under den studerede periode, den første for 10.000 år siden, den anden for 6.000-5.700 år siden og den sidste skete for mellem 3.200 og 1.900 år siden. Det vil sige, at den første pause periode varede ca. 4.000 år mens den næste varede ca. 3.000 år.

Og hvis man tænker sig, at udbruddene vil fortsætte med at intensivere, er en pause på 2.000 år måske ikke umulig. Med andre ord; den pause burde slutte snart.

Ingen større fare

Men Paul Martin Holm, Lektor ved Geologisk Institut på Københavns Universitet, mener ikke, at der er specielt stor fare for vulkansk udbrud på Gran Canaria i dag.

»Der er en meget stor usikkerhed forbundet med dette, og man kan ikke regne sig frem til, hvornår det næste udbrud sker,« siger han.

Han påpeger, at faren på Gran Canaria allerede er kendt. Kortet, som har inddelt øen i risikozoner, er nyt, men man bliver nødt til at kigge lidt længere bagud i tiden også, da Gran Canaria er mellem 14 og 15 mio. år gammel.

Et muligt udbrud på Gran Canaria i dag vil komme til at ligne det, vi ser på Hawaii, hvilket vil betyde en hel del lavastrømme, men det kommer ikke at være et eksplosivt udbrud.

»Men folk bosætter sig ofte i dale, så et udbrud kan være økonomisk ødelæggende,« siger Paul Martin Holm.

Små jordskælv kan afsløre udbrud

Men der er mange signaler, som er mulige at opdage, inden et udbrud kommer.

»En generel forudsigelse er mulig, og det er lykkedes mange gange. Det er dog ikke muligt at sige nøjagtigt, hvornår udbruddet sker,« siger Paul Martin Holm.

Et eksempel på, at et udbrud er ved at ske, er, at man kan se overfladen begynde at bulne ud på grund af magmaen, som nærmer sig. Et andet er, at man registrerer mange bittesmå jordskælv på grund af den knækkende granit, som sker inden selve udbruddet. Disse jordskælv har typisk en styrke som ligger på mellem 1.0 og 2.0 på Richterskalaen, eller endnu mindre, så det er ikke noget man mærker. Men de kan måles, og disse måleinstrumenter har man på Gran Canaria.

Men hvad siger den danske geolog så til spørgsmålet, om han vil råde folk fra at rejse til Gran Canaria for at holde sommerferie?

»Nej, det vil jeg sandelig råde dem til. Det er et meget flot område,« konstaterer Paul Martin Holm.