Plante bider mus
Verdens største kødædende plante er blevet opdaget på Filippinerne. Den opkaldes efter BBC-legenden Sir David Attenborough.

Foreløbig har man kun kendskab til et par hundrede eksemplarer af arten Nepenthes attenboroughii. Forskerne mener, at den er den eneste kandebærerplante som vokser forholdsvis højt oppe i bjergene. (Foto: Dr. Alastair Robinson)

En kæmpe kødædende plante, der spiser rotter og mus, er fundet på Filippinerne.

Planten blev opdaget på toppen af Mount Victoria af forskere fra Red Fern Natural History Productions og har fået navnet Nepenthes attenboroughii efter dokumentarfilmskaperen Sir David Attenborough.

»Jeg blev kontaktet af forskerne lige efter opdagelsen, og de spurgte om de måtte opkalde planten efter mig. Jeg blev meget glad og svarede 'Tusind tak',« siger den 83-årige Attenborough til den engelske avis 'The Telegraph'.

Opdaget af missionærer

Forskere hørte om den musespisende plante allerede i år 2000, efter at en gruppe missionærer så den og rapporterede om fundet til en lokalavis.

Planten blev alligevel først officielt fundet og beskrevet i forrige uges nummer af 'Botanical Journal of the Linnean Society'.

Forskerne mener, dette er verdens største kødædende plante.

I kandebærerfamilien

Planten tilhører kandebærerfamilien, og på Filippinerne har man indtil nu opdaget 17 forskellige kandebærer-arter hvoraf 16 er 'endemiske', hvilket betyder at de kun findes i det område.

På Borneo og Sumatra er kandebærere endnu mere almindelige, og hver af øerne har omkring 30 endemiske arter af sådanne kødædende planter.

Kødædende planter i Danmark

En dansk kødædende plante - Rundbladet soldug, fotograferet i Holmegaardsmosen i Næstved.

Vi har også kødædende planter her i Danmark, men danske mus og rotter har nu intet at frygte fra denne kant. De danske kødædende planter tilhører slægterne soldug og blærerod, og på deres menukort står udelukkende små insekter.

Solduggen vokser i mose-områder, hvor den fanger insekter med sine langstilkede blade, der udskiller en dråbe klæbrig klar væske for enden. Væsken ligner små glinsende dugdråber og har givet planten dens danske navn. Insekter hænger fast i væsken og bliver opløst af plantens enzymer.

Blæreroden er - lidt til trods for navnet - faktisk en rodløs plante, der lever i ferskvand og indfanger småkryb i små blærer. Blærerne danner et hulrum, hvori planten skaber et undertryk, og med et snedigt udløsersystem kan planten på et splitsekund suge små insekter ind fra det omgivende vand, og således fange og fortære dem.

På denne måde får kødædende planterne fat i næringsstoffer, som de ellers ikke kan få fra deres omgivelser.

Arter med kendis-navne

Dette er ikke første gang Sir David Attenborough har fået en art opkaldt efter sig, og heller ikke første gang forskere navngiver arter efter kendte personer.

Tennisstjernen Boris Becker har fået den lille havsnegl Bufonaria borisbeckeri, og den engelske skuespillerinde Kate Winslet, kendt fra blandt andet filmen 'Titanic', har fået løbebillen Agra katewinsletae opkaldt efter sig.

Barack Obama har fået lav-arten Caloplaca obamae, og fra Bush-administrationen fik både Donald Rumsfeld, Dick Cheney og George W. Bush arter af biller som lever af mug fra rådne planter og frugt opkaldt efter sig. Disse biller hedder henholdsvis Agathidium rumsfeldi, Agathidium cheneyi og Agathidium bushi.