Planeter og stjerneskud i november
I november kan du både opleve solsystemets største og mindste planet, samt en flot meteorsværm.

Her ses Jupiter og de fire måner gennem et mindre teleskop. Jupiter kan opleves på novembers nattehimmel. (Foto: Jan Sandberg)

Der er masser af astronomiske oplevelser at hente, hvis du kigger op mod himlen i november måned.

Her er et udpluk af de vigtigste:

Løvens meteorsværm topper med mange stjerneskud

Tirsdag 18. november topper meteorsværmen Leoniderne, der er aktiv mellem 14. november og 20. november. Meteorsværmen bliver skabt, Jorden bevæger sig ind i resterne fra kometen Temple-Tuttle.

Kometresterne falder gennem Jordens atmosfære med en fart på 250.000 kilometer i timen, dette får dem til at brænde op og skaber stjerneskud.

Leoniderne kan skabe mange stjerneskud, men gennemsnittet ligger på omkring 15 synlige stjerneskud i timen.

Her fra Jorden ser det ud til, at meteorerne udspringer fra stjernebilledet Løven, og meteorsværmen har derfor fået navnet Leoniderne. I år topper Leoniderne meget tæt på nymåne 22. november, så Månen vil ikke genere muligheden for at se denne meteorsværm.

Store og små planeter på himlen

Kort efter solnedgang kan vores naboplanet Mars ses i sydvestlig retning.

Mars står lavt over horisonten, så for at observere den røde planet er det en fordel at have frit udsyn md sydvest.

I begyndelsen af november kan man se solsystemets mindste planet Merkur kort inden solopgang i østlig retning.

Man kan med fordel bruge en håndkikkert eller et teleskop for at se planeten bedre, dog skal man være sikker på, at Solen ikke er stået op, før man peger en kikkert i den retning.

Hele måneden står Jupiter op i øst kort før midnat og vandrer i en sydlig retning indtil solopgang. Jupiter er nem at kende, da den ligner en meget klar stjerne.

Ser man på planeten gennem en kikkert, kan man se hvordan Jupiters fire største måner Ganymedes, Callisto, Io og Europa kredser om den store gasplanet.

Sådan opfører Månen sig i november:

6. november: Fuldmåne

14. november: Aftagende halvmåne