Planetdannelse observeret i hidtil uset detalje
I en støvskive 450 lysår borte har et hold forskere fundet en støvskive, hvor planeter er i færd med at blive dannet.

Her ses støvskiven omkring stjernen HL Tauri, hvor nye planeter er i færd med at blive dannet. (Foto: ALMA - ESO/NAOJ/NRAO)

Nye observationer med ALMA-teleskopet viser planetdannelse i hidtil uset detalje.

I HL Tauri cirka 450 lysår borte ligger en ung stjerne omgivet af en støvskive, og det er denne støvskive, der senere bliver til planeter.

HL Tauri er en ung stjerne på blot en million år, men på trods af stjernens unge alder ser det ud til, at skiven er fuld af nydannede planeter.

Støvskiven er derfor meget mere udviklet, end man førhen har troet, at skiver i den alder ville være, så de processer, der styrer dannelsen af planeter, er nok hurtigere end teorierne i dag foreslår.

Sådan dannes nye stjerner

Når nye stjerner dannes, sker det, ved at en sky af gas og støv kollapser under sin egen tyngde.

I midten bliver temperaturen og trykket meget højt, og her vil der, når nok masse er faldet sammen, blive dannet en stjerne.

Omkring den centrale stjerne kan planeter blive dannet af støvresterne, der ikke blev brugt ved stjernedannelsen.

Store forventninger til ALMA-teleskopet

Der har været store forventninger til nye fund inden åbningen af det nye ALMA-teleskop sidste år.

ALMA kan nemlig se de mørkeste og koldeste steder i universet i større detalje end noget andet teleskop, hvilket netop gør teleskopet ideelt til at observere steder, hvor der sker stjerne- og planetdannelse.

Disse opdagelser kan på sigt være med til at hjælpe forskerne med at forklare, hvordan vores eget solsystem blev skabt for cirka 4,6 milliarder år siden.