Planet har atmosfære af smeltet glas
En særpræget blå exoplanet er fundet 63 lysår fra Jorden. Denne exoplanet har en atmosfære af smeltet glas.

Her ses en illustration af exoplaneten HD 189733b der ligger 63 lysår fra Jorden. Denne varme exoplanet har en atmosfære af smeltet glas. (Foto: NASA, ESA, M. Kornmesser)

Mens jagten på en ny planet, der er ligesom Jorden, er i fuld gang, finder forskerne en lang række særprægede planeter i vores galakse. Nu har NASA offentliggjort nyt om en ret fascinerende én af slagsen.

Kun 63 lysår fra Jorden ligger exoplaneten HD 189733b, der er en smuk blå planet. Den blå farve bliver dog ikke skabt af flydende vand, som den gør her på Jorden, men af smeltet glas, der ligger i exoplanetens atmosfære.

Denne supervarme glas-regn skyldes, at planetens dagtemperaturer kan nå op på 930 grader, grundet den lille afstand mellem planeten og dens stjerne.

Exoplaneten HD 189733b er derfor en såkaldt 'varm Jupiter'-planet, men har en ydre atmosfære, der er meget større end man forventede, viser nye studier af planeten i røntgenstråling.

Varme Jupiter-planeter er ekstreme

Varme Jupiter-planeter har længe været et omdiskuteret emne blandt planetforskere, da planetsystemer, hvor disse planeter indgår, er meget anderledes end vores eget solsystem.

Det skaber derfor store problemer for teorierne, der beskriver hvordan planetsystemer dannes, hvilket er blot en af grundende til, at de varme Jupiter-planeter bliver undersøgt nøje.

Selvom vi mennesker ikke kan bo på HD 189733b, er den stadigvæk fascinerende. Exoplaneten mister sin atmosfære, og helt op mod 600 millioner kilogram bliver hvert sekund flået af atmosfæren af stjernens stråling.

Samtidig er der højst sandsynligt aurora (polarlys) over hele planeten og ikke kun ved polerne. Dette er et resultat er den store mængde stjernestråling, der rammer planeten.

Du kan se mere om varme Jupiter-planeter herunder: