Pensioneret forsker finder 120 år gamle astronomiske billeder
En pensioneret astronom har ved et tilfælde fundet en samling fotografiske glasplader, hvoraf nogle er omkring 120 år gamle. En af glaspladerne viser solformørkelsen i 1919, som beviste Einsteins almene relativitetsteori.

Kælderen under Niels Bohr Institutet i København gemmer tilsyneladende på glemte hemmeligheder.

I en gammel papkasse har den pensionerede astronom Holger Pedersen ved en tilfældighed fundet en samling af fotografiske glasplader, der rækker omkring 120 år tilbage i tiden og blandt andet viser billeder af Jupiter, dobbeltstjerner og en historisk solformørkelse. Det skriver Niels Bohr Institutet i en pressemeddelelse.

»En dag, da jeg gik ned i kælderen for at lave en kop the, fik jeg øje på nogle papkasser fra Østervold Observatorium. De var flyttet med, da observatoriet for mange år siden blev lukket ned. Kasserne viste sig at være fulde af papæsker, så jeg tog dem op på kontoret for at kigge nærmere på dem,« fortæller Holger Pedersen i pressemeddelelsen.

Og det var en af disse papkasser, der indeholdte den sjældne samling med mere end 150 fotografiske glasplader.

Samlingens opdager, Holger Pedersen, er astronom og pensioneret, men har stadig sin daglige gang på Niels Bohr Institutet.

Solformørkelse beviste Einsteins teori

Én af glaspladerne er særlig interessant, da den viser solformørkelsen 29. maj 1919, som var med til at bevise Einsteins almene relativitetsteori.

Einstein fremsatte den almene relativitetsteori i 1915, og hvis teorien var sand, ville det betyde, at lyset fra stjernerne, der fra Jorden så ud til at ligge tæt på Solen, ville blive afbøjet af Månens tyngdekraft, når Månen passerede foran Solen.

Solens tyngdekraft afbøjede ganske rigtigt lyset fra de bagvedliggende stjerner, og det blev et meget stærkt bevis for Einsteins almene relativitetsteori.

Glaspladen fra Niels Bohr Institutets kælder er dog ikke den originale, som den britiske astronom Arhtur Eddington optog i Brasilien i 1919. Men selv en kopi af originalbilledet er en sjældenhed og historisk spændende.

Holger Pedersen har lavet en fortegnelse over optagelserne og overvejer om at søge penge til at få optagelserne digitaliseret til Statens Naturhistoriske Museum.