Nyt kort afslører Mars’ hemmelighedsfulde indre
Selvom vi efterhånden ved en del om vores naboplanet Mars, er der stadig masser af ubesvarede spørgsmål. Nu giver et nyt kort over planetens tyngdekraft et hidtil uset indblik i den hemmelighedsfulde, røde planet.

NASA sendte engang tre rumskibe op i rummet. Rumskibene vendte tilbage med nye data, der har gjort det muligt at lave det mest detaljerede kort over Mars’ tyngdekraft til dato.

Med de såkaldte tyngdekraftskort kan vi se ind i planeter – lidt ligesom man kan se ind i mennesker ved hjælp af røntgen. Det skriver NASA i en pressemeddelelse.

Det nye kort kan dermed give os det hidtil mest detaljerede kig ind i den røde planets indre.

Til venstre ses et topografisk kort over Mars' bjerge og dale, kortet i midten viser Mars' tyngdekraftstiltrækning til de ting, der er i kredsløb om planeten, for eksempel sten, og til højre ses et kort over skorpens tykkelse. Hvid og rød indikerer områder med stor tyngdekraft, mens blå viser områder med mindre tyngdekraft. (Foto: NASA)

Se den detaljerede kortlægning af Mars’ tyngdekraft i NASA’s video ovenover.

Når man har viden om uregelmæssigheder i en planets tyngdekraft, kan man bedre og mere præcist sætte rumskibe i kredsløb om Mars – og det kan hjælpe os til at finde ud af endnu mere om planeten.

»Med dette nye kort har vi været i stand til at se tyngdekrafts-uregelmæssigheder så små som omkring 100 kilometer brede, og vi har bestemt tykkelsen på Mars’ skorpe,« siger Antonio Genova fra the Massachusetts Institute of Technology (MIT), Cambridge, der er en af forskerne bag studiet, i pressemeddelelsen.

Det nye kort bekræfter forskernes hypotese

Mars er den fjerde planet, regnet fra Solen. Mars kaldes også den røde planet. Den røde farve skyldes forskellige jernoxider. Mars' korteste afstand til Jorden er 56 millioner kilometer. Mars har to måner. Kilde: denstoredanske.dk

Det er rumskibene Mars Global Surveyor (MGS), Mars Odyssey (ODY) og Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), der har indsamlet de nye informationer om Mars’ tyngdekraft, som forskerne har brugt til at lave tyngdekraftkortet.

Det nye kort kan også sige noget om, hvordan Mars’ overflade har ændret sig gennem tiden.

På baggrund af tidligere data har forskerne haft en formodning om, at Mars har en flydende ydre kerne, der er lavet af smeltede klippesten. De nye informationer, som de tre rumskibe er vendt tilbage til Jorden med, har også bekræftet dette.