Nyopdaget solsystem ligner vores
Astronomer har opdaget mindst fem fremmede planeter – og måske endnu to - i et solsystem, der har flere ligheder med vores eget.

Astronomer har opdaget et nyt solsystem omkring den sollignende stjerne HD 10180. (Foto: ESO)

Astronomer har opdaget et planet-system, der indeholder mindst fem planeter, der kredser om den sol-lignende stjerne HD 10180.

Det meddeler ESO i en pressemeddelelse.

Forskerne har muligvis fundet endnu to planeter i det nye system - hvoraf den ene planet har den laveste masse, der nogensinde er opdaget, nemlig blot 1,4 gange Jordens masse.

Med udsigt til en bekræftelse af opdagelsen af endnu to planeter, kan det blive den største samling af fremmede planeter observeret omkring en enkelt stjerne nogensinde. Ifølge astronomerne ved European Southern Observatory, befinder planeterne og deres egen sollignende stjerne, HD 10180, sig 127 lysår fra Jorden. Det er ét af blot femten planetsystemer med mere end tre planeter.

Ny æra

»Hvad vi har fundet, er højst sandsynligt det system med flest planeter, der indtil nu er opdaget,« siger astronom Christophe Lovis, der stod i spidsen for opdagelsen.

»Dette bemærkelsesværdige fund understreger også det faktum, at vi nu går ind i en ny æra i exoplanetforskningen: Studiet af komplekse planetsystemer og ikke blot af enkelte planeter.«

»Studier af planetbevægelser i det nye system kaster lys over det komplicerede tyngdekraftforhold mellem de forskellige planeter og giver os indblik i systemets langsigtede udvikling,« siger Lovis.

HARPS

Til opdagelsen brugte astronomerne det særlige HARPS-spektograf-instrument på et 3,6 meter teleskop ved European Southern Observatory i La Silla i Chile.

Instrumentet kan måle en stjernes bevægelse eller 'wobble' forårsaget af tyngdekraftens træk i planeterne i kredsløb omkring den.