Nye observationer: Vega er omgivet af asteroidebælter
Den klare stjerne Vega er omgivet af både et varmt og et koldt asteroidebælte. Det viser nye observationer.

En kunstners forestilling af det ene af de to asteroidebælter omkring Vega. (Illustration: NASA/JPL-Caltech)

Vega er den klareste stjerne i stjernebilledet Lyra (Lyren) og den tredjeklareste stjerne, der kan ses på den nordlige stjernehimmel. Vega ligger omkring 25 lysår fra Jorden.

Nu har nye observationer af Vega afsløret, at stjernen efter alt at dømme er omgivet af et varmt asteroidebælte tæt på stjernen og et koldt asteroidebælte længere ude.

De to bælter er adskilt af en åbning, hvor der måske findes en eller flere planeter.

Vega minder om Fomalhaut

Observationerne er lavet med NASA-rumteleskopet Spitzer og det europæiske Herschel-rumteleskop, der begge studerer universet i infrarødt lys (varmestråling).

Med de nyopdagede bælter har Vega vist sig at minde meget om stjernen Fomalhaut, der er den klareste stjerne i stjernebilledet Piscis Austrinus (Sydlige Fisk) og som også ligger ca. 25 lysår fra Jorden.

Fomalhaut har nemlig også et indre, varmt asteroidebælte og et ydre, mere koldt bælte, og her har forskerne allerede fundet en planet - Fomalhaut b - og har set tegn på yderligere en.

(Læs mere om Fomalhaut b i artiklen "Første foto af exoplanet")

Bælterne minder om Solsystemet

Med deres bælter minder både Vega og Fomalhaut b overordnet set om Solsystemet, hvor der også er et indre og et ydre bælte.

Solsystemets indre bælte er asteroidebæltet mellem Mars' og Jupiters baner, mens det ydre bælte er Kuiper-bæltet, der ligger uden for Neptuns bane.

Der er dog meget mere materiale i bælterne omkring Vega og Fomalhaut, både fordi stjernerne er meget yngre end Solen, og fordi de formentlig er blevet dannet af en tungere sky af gas og støv end vores solsystem.