Ny svampesygdom truer verdens kornkamre
Svampesygdommen hvedegulrust får nu danske forskere til at slå international alarm. Hvis ikke der handles nu, er verdens hvedeproduktion alvorligt truet.

De nordeuropæiske landbrug er endnu ikke blevet ramt af den frygtede hvedegulrust. Men områder i f.eks. USA og Australien er ramt. (Foto: Colourbox)

Den ødelæggende svampesygdom hvedegulrust er på hastig fremmarch verden over.

Situationen er så alvorlig, at forskere fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet nu kalder på hjælp fra det internationale samfund. Det sker i en leder i det højt ansete videnskabelige tidsskrift Science.

Verdens forsyning af hvede risikerer nemlig at blive drastisk reduceret, hvis der ikke snart gribes til effektiv handling på internationalt plan. Så klart er budskabet.

Da hvede er verdens mest udbredte kornart kan en reduktion i høstudbyttet have drastisk betydning for verdens fødevareforsyning. Og det er lige det, som er ved at ske i flere områder på flere kontinenter.

Årsagen er de skadelige og meget smitsomme svampesygdomme, som går under fællesbetegnelsen, hvederust. Der er tre, sort-, brun- og gulrust, og det er specielt gulrust der er problemet p.t.

I årtier har hvederust været holdt i skak ved hjælp af målrettet planteforædling, som har sørget for, at der løbende blev udviklet hvedesorter, der var resistente over for de mest almindelige typer af rustsvampene.

Ny og aggressiv svampesygdom

Seniorforsker Mogens Støvring Hovmøller

I 1999 dukkede der imidlertid en ny udgave af sortrust svampen op i Afrika, kaldet Ug99, som de fleste af verdens kommercielle hvedesorter er modstandsdygtig overfor. Men endnu værre er en ny og aggressiv udgave af gulrust, som spreder sig med voldsom hast.

Store hvedeproducerende områder i USA, Australien, Kina, Afrika, Mellemøsten og Asien er ramt af gulrustepidemier. Nordeuropæisk landbrug har hidtil været skånet fordi de fleste hvedesorter i dette område endnu er resistente mod den nye, aggressive gulrust.

»Det er måske den hurtigste og mest ekspansive spredning af en plantesygdom på en landbrugsafgrøde nogensinde,« siger seniorforsker og en af forfatterne på artiklen i Science, Mogens Støvring Hovmøller fra Institut for Plantebeskyttelse og Skadedyr på Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet.

Han påpeger, at de nye aggressive typer af svampesygdommen stadigvæk udvikler sig og kan tåle stigende temperaturer - hvilket er dårlige nyheder i en verden, der også udsættes for global opvarmning.

»Hvis vi skal forebygge ødelæggende tab i høsten af hvede, skal der være en koordinerede indsats fra verdens hvededyrkende lande for snarest at få sat gang i monitering- og varslingssystemer, der kan hjælpe her og nu. Samtidig skal det internationale samfund også udvide indsatsen inden for forskning, planteforædling og overvågning,« pointerer Mogens Støvring Hovmøller.

Det første skridt mod internationalt samarbejde i bekæmpelsen af gulrust blev taget i 2009 med etableringen af et globalt referencecenter for gulrust (Global Rust Reference Centre - GRRC) på Forskningscenter Flakkebjerg under Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet. Lederen af centret er Mogens Støvring Hovmøller.