Ny svampeart opdaget i Nordjylland
Danske forskere har opdaget en ny svampeart i den nordjyske natur. Svampen er så lille, at den næsten kun kan ses med lup – men gør man sig den ulejlighed, dukker en smuk organisme frem.

En ukendt svampeart er blevet fundet i Nordjylland. Arten er netop blevet beskrevet af to danske forskere - og har dermed fået navnet <i>Hirticlavula elegans</i> (Foto: Jens H. Petersen)

Hirticlavula elegans – eller bare hårkølle.

Sådan lyder navnet på en ny svampeart, som netop er blevet beskrevet af danske forskere.

Svampen blev første gang fundet i skovene ved Skindbjerglund sydøst for Aalborg og måler ikke mere end knap en millimeter i højden.

»Den er meget, meget lille – det er derfor den ikke er blevet opdaget før. Men kan godt se den med det blotte øje, hvis man anstrenger sig, men det kræver en lup for at man rigtigt kan se, hvad det er,« fortæller Thomas Læssøe, som er svampeekspert (mykolog) og ekstern lektor ved Københavns Universitet.

Ny svamp er »frygtelig smuk«

Sætter man en lup op foran den nye svampeart, venter der til gengæld et smukt syn, mener Thomas Læssøe.

»Den er frygtelig smuk – det synes vi mykologer i hvert fald. Det er derfor vi har kaldt den elegans i det latinske navn. Det betyder jo elegant,« fortæller Thomas Læssøe, som sammen med to kolleger har beskrevet den nye art i det videnskabelige tidsskrift Karstenia.

Ud over at være blevet fundet i Skindbjerglund er den lille svamp også blevet fundet i Store Vildmose i Vendsyssel. Desuden har Thomas Læssøe for nyligt også fundet nogle eksemplarer nær Tønsberg i Norge.

Sjældent at finde nye arter i Danmark

På Naturhistorisk Museum i Aarhus arbejder forskerne netop med at beskrive arter i den danske natur, og her fortæller konservator Hans Viborg Kristensen, at det er relativt sjældent at finde ukendte arter i Danmark.

»Vi finder ofte arter, som er nye i den danske natur, men det er arter, som er kendt fra andre lande – og som bare ikke er set i Danmark før. Men det er relativt sjældent at finde helt nye arter i Danmark,« fortæller Hans Viborg Kristensen, som er samlingsansvarlig konservator på Naturhistorisk Museum.

Sidste gang der blev fundet en ukendt svampeart i Danmark var formentlig i 2013. Fundet blev gjort i en baggård på Mågevej i Københavns Nordvestkvarter af den danske tusindben-ekspert Henrik Enghoff.

»Det var en ukendt svampeart, som jeg fandt på et tusindben. Svampen vokser på selve tusindbenet – det er en form for parasit,« forklarer Henrik Enghoff, som er professor ved Statens Naturhistoriske Museum under Københavns Universitet.

Han har endnu ikke fået publiceret en beskrivelse af den nye snyltesvamp - og dermed har den stadig ikke fået et navn.

Stor ukendt svamp fundet i 2009

<i>Hirticlavula elegans&lt;/i&gt; lever typisk i fugtig løvskov. Billedet er taget af mykolog Jens H. Petersen, som har været med at beskrive arten (Foto: Jens H. Petersen)

Udover de to nye svampearter – som er bittesmå - fandt postdoc Jacob Heilmann-Clausen fra Københavns Universitet også en relativt stor ny svampeart i 2009.

Svampen blev fundet på Eskebjerg Vesterlyng på Vestsjælland og fik navnet ’grådugget tåreblad’ (Hebeloma griseopruinatum).

»Det er en pænt stor paddehat, som tilhører en slægt af paddehatte, der kaldes tåreblad. Grunden til at den ikke var blevet opdaget før, var, at tåreblade er rigtig svære at artsbestemme – de ligner hinanden rigtig meget,« forklarer Thomas Læssøe.

Først efter grundige analyser af den gråduggede tåreblads arvemateriale kunne forskerne i 2012 påvise, at der var tale om en ny art.

Hårkølle fik undersøgt DNA

Ligesom den gråduggede tåreblad har den nyligt beskrevne hårkølle også været igennem grundige DNA-analyser, før forskerne med sikkerhed har kunnet beskrive arten.

Første gang en hårkølle blev fundet, var faktisk helt tilbage i 1995, men først nu har forskerne altså fået beskrevet den lille svamp grundigt nok til at kunne publicere nyheden om den ukendte art.

»Vi havde for lidt DNA-materiale fra de første fund, til at vi turde løbe an på det,« forklarer Thomas Læssøe.

Der kendes omkring 7.000 svampearter i den danske natur. Om den nytilkomne hårkølle hører til de spiselige svampe, kan forskerne ikke svare på.

»Vi ved selvfølgelig ikke, om svampen kan spises, men det bliver alene på grund at størrelsen svært at erkende, om man har den i munden eller ej,« siger Thomas Læssøe.