Ny stjerne opdaget i Karlsvognen
Selv de nærmeste stjerner kan gemme på overraskelser. Astronomerne har netop fundet ud af, at en af de tydelige stjerner i Karlsvognen kredser om en søsterstjerne.

Ethvert skolebarn ved, at der er syv stjerner i Karlsvognen. Men nu har amerikanske astronomer netop opdaget en ny stjerne i det kendte stjernemønster, der er en del af stjernebilledet Store Bjørn. (Foto: American Museum of Natural History)

Det viser sig nemlig, at stjernen Alcor har en makker, der ganske uopfindsomt har fået navnet Alcor B. Der er tale om en rød dværg, der er meget mindre og koldere end hovedstjernen i dobbeltstjernesystemet.

(Foto: American Museum of Natural History)

Alcor B er også langt mindre end vores egen sol - den er cirka en fjerdedel så stor. Og den kan ikke ses med det blotte øje, blandt andet fordi den drukner i lyset fra søsterstjerner.

Stjernelyset blev formørket

Astronomerne blokerede det stærke lys fra Alcor, og så dukkede den nye, svage stjerne op i teleskopet.

»Ingen havde rapporteret om dette himmellegeme før, og det var meget tæt på Alcor, så det gik op for os, at der sandsynligvis var en hidtil ukendt søsterstjerne,« fortæller Neil Zimmerman, der er ved at skrive sin ph.d.-afhandling ved Columbia University i USA.

Derefter fulgte astronomerne de to stjerner i 103 dage, indtil de var sikre på, at de rent faktisk kredsede om hinanden i et dobbeltstjernesystem og ikke blot tilfældigvis lå tæt på hinanden set fra Jorden.

Opdagelsen viser, at der kan gemme sig overraskelser i vores galaktiske nabolag. Alcor er nemlig en kendt, lysstærk stjerne, der 'kun' er 80 lysår væk - og alligevel kunne det betale sig at kigge nærmere på den.

Seks stjerner i knækket

Sammen med Mizar udgør Alcor knækket i Karlsvognens vognstang. Faktisk er Mizar - set fra Jorden - så tæt på Alcor, at de to stjernesystemer kan bruges som en synstest. Hvis man kan se to stjerner, der hvor vognstangen knækker, har man ganske gode øjne.

Så når man siger, at der er syv stjerner i Karlsvognen, er det faktisk ikke helt rigtigt - der er otte synlige stjerner.

Men Karlsvognen består i virkeligheden af mange flere stjerner. En meget stor del af alle stjerner findes nemlig i dobbeltstjernesystemer, hvor to stjerner kredser omkring et fælles massemidtpunkt

For at det ikke skal være løgn, er Mizar faktisk intet mindre end en dobbelt dobbeltstjerne. Så når man kigger op på den midterste stjerne i Karlsvognens vognstang, betragter man faktisk seks stjerner i alt.