Nuttet lille bjergmus vinder fotokonkurrence
For anden gang kårer tidsskriftet BMC Ecology de bedste billeder, der indkapsler det tætte forhold mellem dyr og planter. I år gik prisen til en virkelig sød mus.

Det kan være svært at forstå, hvordan naturens enorme økosystem egentlig fungerer, hvordan dyr og planter lever i største samhørighed, og hvordan de forskellige naturmiljøer påvirker dyrenes liv.

Derfor nærstuderer alverdens økologer forholdet mellem dyr, planter og miljøet på daglig basis. De heldige når endda at forevige naturens specielle øjeblikke på deres kamera.

Det har tidsskriftet BMC Ecology tænkt sig at hylde. Derfor har de for andet år i træk afholdt fotokonkurrencen ’Ecology Image Competition’, hvor internationale økologiforskere har haft mulighed for at indsende deres bedste billeder til bedømmelse. I år har juryen modtaget over 300 billeder.

Du kan se de søde vinderbilleder i galleriet øverst i denne artikel.

Lille bjermus løb med sejren

Det var den tyske økolog Petra Wester fra Heinrich Heine University Düsseldorf, der kunne glæde sig over at have vundet årets fotokonkurrence.

Hendes billede dokumenterede for første gang den sydafrikanske 'Namaqua' bjergmus (Aethomys namaquensis) i færd med at bestøve en ’Pagode’, der tilhører liljefamilien (Whiteheadia bifolia).

Andenpladsen gik til den portugiske økolog Letzia Campioni fra ISPA, der fangede de fine øjeblik mellem en sort-brynet albatros (Thelassarche melanophrys) og dens unge på Falklands øerne.