Nu kan sygdom på grøntsager bekæmpes uden kemi
Lys og ultraviolette stråler kan holde grøntsager og bær fri for meldug. På den måde kan man slippe for at bruge de farlige kemiske midler til at behandle sine grøntsager.

Protypen med lys/UV-bom ved Senter for klimaregulert planteforskning (SKP) i Ås. (Foto: Erling Fløistad)

Jordbær, tomater, agurk og andre vækster i drivhuset kan i fremtiden blive behandlet med ultraviolette stråler (UV) og lys fremfor kemiske midler.

Meldug er en af de vigtigste sygdomme i norsk væksthusproduktion, og brug af UVB-stråling og rødt lys har i forsøg reduceret svampesygdommen med over 90 procent.

»Både vi forskere og branchen har stor tro på dette. Det er meget gode resultater, og nu handler det om at udvikle den viden videre og tilpasse systemet til praktisk brug i væksthusene,« siger forskningschef og professor Arne Stensvad fra Bioforsk i Ås.

Bekæmpelse af meldug uden brug af syntetiske plantebeskyttelsesmidler er hovedmålet i et samarbejdsprojekt i Oslofjordregionen, hvor Arne Stansvad er faglig leder.

Eksponeringstid er afgørende for virkningen

Brug af LED-lamper gør det muligt at bruge helt specifikke bølgelængder af lys og ultraviolet stråling til at regulere plantevækst, men også uønskede svampe. UMB (Universitetet for miljø- og biovidenskab) og Bioforsk har tidligere afprøvet dagslængde, lyskvalitet og UVB-stråling, som tiltag mod meldug i væksthuskulturer.

»Virkningen af ultraviolet stråling på biologiske processer afhænger af mængde og eksponeringstid. Nogle minutter i natfasen har reduceret mængden af meldug ned mod nul,« siger Arne Stensvad.

Bioforsk Bioforsk er et forskningsinstitut med spidskompetencer på et højt internationalt niveau inden for landbrug, madproduktion, plantesundhed, miljø og ressourceforvaltning. Bioforsk har også fokus på forskningsbaseret innovation og værdiforøgelse. Bæredygtigt ressourcebrug er et grundlæggende præmis. Bioforsk har syv forskningscentre med cirka 450 ansatte og afdelinger over hele Norge.

I naturligt sollys findes både UVA- og UVB-stråler, mens UVC bliver absorberet af ozonlaget i atmosfæren. UVB er strålingen, der gør, at vi bliver brune, og som de norske forskere har fundet ud af kan bruges med god effekt i plantedyrkning.

Det ser ud til, at UVB virker ødelæggende på svampens arvestof, mens rødt lys reducerer sporedannelsen.

»Dette antyder, at disse to metoder har forskellige virkningsmekanismer og vil kunne udfylde hinanden i behandlingen mod meldug,» mener Aruppillai Suthaparan og professor Hans Ragnar Gislerød fra UMB, som har været centrale kræfter i arbejdet med at udvikle viden om brug af UVB-stråling.

Meldug giver store tab

Meldug er en svampesygdom, som giver en hvid belægning af mycelium og svampesporer. Både kvalitet og vækst bliver reduceret.

For væksthusbranchen er tab af afgrøder og omkostninger til bekæmpelse anslået til cirka 150 millioner kroner om året. Derudover kommer ulemperne med kemisk bekæmpelse, og faren for at svampen kan blive modstandsdygtig mod de to-tre kemiske midler, der kan bruges.

»Derfor håber vi, at brug af UVB og lys kan erstatte kemiske midler. De mest lovende resultater har vi for agurk, tomat, jordbær og roser,« siger Bjørnar Bjelland fra G3 Ungplanter, som også deltager i projektet.

Svært at omsætte til praktisk brug

Brug af UVB-stråling og rødt lys har i forsøg reduceret meldug med over 90 procent. Her ses meldug i rosmarin. (Foto: Erling Fløistad)

»Vi har haft god effekt på alle vækster, som er afprøvet, og forsøgene med praktisk brug af rødt lys og UVB er ikke kommet så langt andre steder i verden. I hvert fald ikke, hvad jeg kender til,« siger Arne Stensvad fra Bioforsk.

Andre har arbejdet meget med UVC-stråler. Det har længe været kendt, at de dræber svamp og bakterier, og de bruges for eksempel til at desinficere udstyr i sundhedsvæsenet.

Men i plantedyrkning har den praktiske anvendelse været vanskelig, da planterne også let bliver skadet.

»Vi har god grundlæggende viden. Det, der er spændende nu, er at kunne omsætte dette i praktisk brug for den enkelte producent. Det bliver et stort skridt at få en mere miljøvenlig bekæmpelse mod meldug,« afslutter Arne Stensvad.