Nærgående asteroide større end antaget
Europas Herschel-rumteleskop har set nærmere på asteroiden Apophis, der vil passere tæt forbi Jorden i 2029.

Asteroiden Apophis set af det europæiske Herschel-rumteleskop. (Foto: ESA/Herschel/PACS/MACH-11/MPE/ESAC)

Det europæiske Herschel-rumteleskop har lavet observationer af asteroiden Apophis, der vil passere forbi Jorden i april 2029 i en afstand på kun ca. 30.000 kilometer.

Herschel studerer himlen i infrarødt lys (varmestråling) og i submillimeter-området. Submillimeter-stråling er en mellemting mellem infrarødt lys og radiostråling.

Asteroidens størrelse kan nu vurderes

Det infrarøde lys og submillimeterstrålingen kommer bl.a. fra kolde gas- og støvrige områder i universet, hvor nye stjerner og planeter fødes.

I forhold til Apophis har Herschels observationer gjort det muligt at vurdere asteroidens størrelse.

Adophis er større end antaget

Hidtil har astronomerne været af den opfattelse, at Apophis har en gennemsnitlig diameter på ca. 270 meter, men med de nye data fra Herschel kombineret med observationer i synligt lys har det vist sig, at Apophis er større - omkring 325 meter i diameter.

Apophis blev opdaget i 2004, og på et tidspunkt var der en sandsynlighed på ca. 2,7 procent for, at den kunne ramme Jorden i 2029.

Yderligere observationer har dog slået fast, at Apophis ikke vil ramme Jorden, når den flyver forbi, men i stedet vil være et interessant studieobjekt for astronomerne, når den godt 300 meter store asteroide flyver tæt forbi vores planet. Det gælder også for asteroidens næstfølgende passage i 2036.