Mystik om dino-dræber
Nye observationer sår tvivl om, hvor den asteroide kom fra, der var med til at udrydde dinosaurerne for 65 millioner år siden.

En asteroide bryder op i flere stykker. (Illustration: NASA/JPL-Caltech)

For 65 millioner år siden ramte en asteroide Jorden og var skyld i en masseuddøen, der bl.a. slog benene væk under de store dinosaurer.

Mens denne forklaring på dinosaurernes uddøen er populær blandt forskerne, så er der stadig tvivl om, hvor den godt ti kilometer store dræber-asteroide kom fra. Nye observationer leveret af NASA's WISE-satellit har nemlig frikendt en af de hovedmistænkte: et brudstykke af asteroiden Baptistina.

Meteor kunne ikke nå Jorden på den tid

I 2007 fremsatte forskere en teori om, at Baptistina for ca. 160 millioner år siden blev ramt af en anden asteroide. Sammenstødet skabte et stort antal brudstykker, hvoraf det ene altså endte på Jorden 95 millioner år senere og var skyld i den store masseuddøen.
Men WISE-satellittens observationer af den såkaldte Baptistina-familie af asteroider har sat en kæp i hjulet på denne idé. Data fra WISE har nemlig gjort det muligt at lave en mere præcis bestemmelse af, hvornår sammenstødet skete, der dannede Baptistina-familien.
Det har vist sig, at sammenstødet snarere skete for 80 millioner år siden og ikke for 160 millioner år siden. Et brudstykke vil derfor kun have haft 15 millioner år til at nå til Jorden, hvilket ifølge forskerne er for kort tid.