Mød Eliteforskerne anno 2015
I februar 2015 blev EliteForsk-priserne uddelt for niende gang af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Men hvad betyder priserne egentlig for forskerne personligt, for samfundet og for forskningsområderne?

Her kan du møde de fem vindere af EliteForsk-prisen 2015:

Rubina Raja, professor (MSO) i klassisk arkæologi ved Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet. Hendes forskningsområde omhandler antikke urbane samfund og deres interaktion over tid og sted.

Lars Birkedal, professor i datalogi, institutleder ved Institut for Datalogi, Aarhus Universitet. Hans forskningsområde er teoretisk datalogi, nærmere bestemt logik og semantik.

Lasse Heje Pedersen, professor i finansiering og økonomi ved Institut for Finansiering, Center for Financial Frictions, Copenhagen Business School. Hans forskning handler om, hvad der styrer prisudviklingen for aktier, obligationer og andre aktiver.

Lene Broeng Oddershede, professor i biofysiologi, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet. Hun forsker i grænsefladen mellem fysik og biologi/medicin med fokus på fysiske egenskaber og fysisk kontrol af biologiske molekyler og celler.

Niels Mailand, professor i molekylærbiologi, Group Leader, The Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research, Københavns Universitet. Hans forskning går ud på at forstå, hvordan vores celler beskytter deres DNA, det genetiske arvemateriale, mod mutationer og andre ændringer.

Programmet er produceret i samarbejde med DK4 og med støtte fra Videnskabsministeriets Udlodningsmidler.