Mikroskopiske spor fra rummet fundet på Antarktis
Mikrometeoritter begravet under årtiers snefald på Antarktis gemmer på kosmisk kemi, der peger på, hvordan organiske molekyler kom til jorden.

Mikrometeoritter er blevet gravet frem under Antarktis. De gemmer på kosmisk kemi. (Foto: Jerzy Strzelecki)

På Antarkis ligger mikrometeoritter begravet under årtiers snefald.

De gemmer på kosmisk kemi, der kan give et fingerpeg på, hvordan organiske molekyler kom til jorden

Det er et franskbaseret forskerhold fra Concordia-basen på Antarktis, der har fundet de velbevarede meteroritstykker.

Forskerne har gravet sne frem, der er faldet for flere årtier siden. Endnu før menneskelig aktivitet på stedet kan have ødelagt noget.

Ved at smelte tre kubikmeter sne fandt forskerne 148 mikrometeoritter, hvoraf to var fyldt med organisk materiale. Selvom stykkerne er uhyre små, er det alligevel nok til at give vigtige ledetråde i forhold til solsystemets evolution og fødsel, ifølge undersøgelsen, der er publiceret i 7. maj-udgaven af 'Science', skriver scientificamerican.com.

Solsystemets fødsel

»Et af de vigtigste spørgsmål, vi tager fat på med disse partikler, handler om solsystemets fødsel, det materiale som planeterne er skabt ud af,« siger undersøgelsens hovedforfatter Jean Duprat, der er kosmokemiker ved the Nuclear Spectrometry and Mass Spectrometry Center.

»Hvis man vil gøre det, er man virkelig nødt til gå efter materiale fra små objekter som asteroider eller kometer,« siger han.

Altså primitive objekter, der ikke har været udsat for meget smeltning i de mellemliggende milliarder af år.

Flere forskningsprojekter har forsøgt at give svar på, hvordan de karbonbaserede stoffer er ankommet til jorden og har skabt liv. Heraf tyder flere studier på, at kometer og asteroider kan have leveret dem.