Meteorit er landet i Danmark: Få mere viden
I weekenden ramte en meteorit fra det ydre rum Ejby på Sjælland. Forskerne er begejstrede, for meteoritter kan give ny viden om universet og måske give svar på gåden om livets opståen. Læs mere her.

Her kan du se en privatvideooptagelse af lysglimtet, da Ejby-meteoritten faldt ned. (Video: Brian Mansfeldt)

Så du det? Nattehimlen blev oplyst, da en meteorit i weekenden havde kurs mod Danmark. Et stykke af stenen blev dagen efter fundet i Ejby ved Glostrup.

Forskere er begejstrede, for meteoritter giver fascinerende ny viden om universet. Faktisk er der teorier om, at meteornedslag for milliarder af år siden dannede grundlag for, at der kunne dannes liv på Jorden. Det kan du læse om i artiklen Livets byggesten fundet på komet.

Andre teorier går på, at meteoritter, der rammer Jorden, stammer fra solsystemets asteorider.

Det kan stadig betale sig at gå på meteoritjagt

I løbet af weekenden har Statens Naturhistoriske Museum analyseret sig frem til, at den meteorit, der ramte Ejby, er en såkaldt kondrit, som er en forholdsvis almindelige meteorit.

Der kan sagtens ligge flere dele af stenen fra rummet i det område, hvor den er fundet, sagde lektor Henning Haack til Politiken, så det kan stadig betale sig at gå på meteoritjagt. Først skal du måske lige læse artikle Hvordan kan jeg vide, at jeg har fundet en meteorit? I artiklen får du også mere at vide om, hvad en kondrit er, og hvordan den adskiller sig fra andre typer meteoritter.

Men så skal du også skynde dig ud, for seneste melding er, at der alllerede er fundet mere af den såkaldte Ejby-meteorit denne gang på en parkeringsplads i Herlev. Stykket er endda større end det, der blev fundet i Ejby, skriver DR.dk, som også oplyser, at meteorstykket ramte noget beton og gik i mindre stykker. (Opdatering den 8. februar 2016 kl. 15.30)

Se meteoritten
Ejby-meteoritten bliver snart sendt til et underjordisk laboratorium i Italien, men hvis du er heldig, kan du lige nå at se den: Mandag den 8. februar mellem kl. 16 og kl. 18 - viser Geologisk Museum i Købehavn meteoritten frem.

Faktisk ramte meteoritten parkeringspladsen med sådan en kraft, at der blev dannet et lille krater, men heldigvis kom ingen til skade. Anderledes voldsomt var det, da en formodet meteorit for et par år siden tordnede ned i Rusland og sårede op mod 950 personer. Den tragiske begivenhed kan du læse om i artiklen: Forsker: Det kan være brudstykker af en større meteor.

Og der er meget mere guf at hente i Videnskab.dk's arkiv. Foreksempel kan du læse om, hvordan et Ungt solsystem hjælper med at løse meteorit-mysterium, eller at særlige mønstre i undergrunden i England var tegn på et meteorit-nedslag for 201 mio. år siden.

I videoen herunder deler forskere fra Aarhus Universitet deres viden om meteoritter:

Meteornedslag i Danmark from Aarhus Universitet on Vimeo.

I denne video giver forhenværende planetarieleder Ole J. Knudsen et lille indblik i meteorernes verden sammen med astrofysiker Hans Kjeldsen. Videoen er lavet af Aarhus Universitet