Månens faser påvirker regnen
Den gamle folkemyte om, at Månen påvirker mængden af nedbør, bliver nu bekræftet af videnskaben.

Ved halvmåne falder der lidt mere regn end ellers, viser ny amerikansk forskning.(Foto: Colourbox)

Zuni-indianerne mente, en rød måne bragte vand, mens engelske bønder i det 17. århundrede troede på en 'dryppende måne', hvor regnen faldt omkring halvmåne.

Nu bekræfter forskere ifølge ScienceNow den gamle overtro om, at der er et link mellem Månens faser og mængden af nedbør.

Ved halvmåne falder der således mere regn end normalt.

Konklusionen bygger på over 100 års vejrdata fra USA analyseret af geografer og klimatologer fra Arizona State University og the National Climatic Data Center - begge i USA.

Studsede over afstrømning fra bæk

I 1960'erne begyndte man for første gang at forske i sammenhængen mellem månefaserne og vejret. Dengang fandt man frem til, at regnmængden steg i dagene lige efter fuldmåne og nymåne.

I forbindelse med et andet projekt og ved et tilfælde opdagede en gruppe forskere så for nylig en sammenhæng mellem afstrømningen fra små vandløb og halvmåne.

De fulgte op ved at analysere data fra 11.000 amerikanske målestationer med optegnelser over afstrømninger tilbage fra år 1900.

Da de sammenlignede med Månens faser, fandt de frem til, at afstrømningen var større ved halvmåne.

Hvad med tidevandet?

Da Månen ved hjælp af tidevandskræfter kan hæve vandspejlet, kunne det også have indflydelse på afstrømningen. Forskerne var derfor nødt til at dobbelttjekke deres resultater.

Derfor inkluderede de data over nedbørsmængder fra U.S. Historical Climatology Networks 1200 målestationer i undersøgelsen.

Datamaterialet bekræftede teorien. Der faldt mere regn få dage før halvmåne.

Månen er ikke ansvarlig for oversvømmelser

Selv om den gamle overtro nu er bekræftet, så er der tale om en meget lille effekt. Kun én til to procent af ændringerne i nedbøren er Månen ansvarlig for ifølge forskerne.

Der er flere forklaringer på fænomenet.

Nogle mener, Månens bane på en måde drejer magnetosfæren, området omkring Jordens magnetfelt, som består af ioniserede partikler. Derved trænger flere partikler fra universet ind i atmosfæren og forårsager mere regn.

Andre mener, at Månens bane øger mængden af støv fra meteorer, som igen vil udløse en stigning i regnvandet.

Studiet, som er et af de mest omfattende af forholdet mellem månefaser og vejr, vil blive publiceret i det anerkendte tidsskrift Geophysical Research Letters.