Månen har fået nyt krater
Månens overflade blev prydet af et nyt krater, da en meteor stødte ind i den 17. marts i år.

Her kan man se mange af Månens kratere. (Kilde: NASA)

Månens overflade er dækket med kratere, hvor de fleste blev dannet for ca. 3,9 milliarder år siden.

Kratere dannes, når en meteor falder ned på overfladen, og selvom vores del af solsystemet er blevet noget roligere, kan der stadigvæk ske et sammenstød i ny og næ.

Meteoren, der skabte et krater med en diameter på omkring 20 meter, var mindre end en halv meter og havde en masse på omkring 40 kilo. Det var det største sammenstød, astronomerne har set, siden de begyndte at overvåge Månen for meteornedslag for otte år siden.

Jorden er beskyttet af atmosfære

Vi skal dog ikke frygte sådanne nedslag her på Jorden. Vi er nemlig beskyttet af vores tykke atmosfære, der skaber friktion, hvilket får mindre meteorer til at brænde op, før de overhovedet nærmer sig overfladen.

Månen har ingen atmosfære, så hvis den støder sammen med noget på sin vej rundt om Jorden, vil det skabe et krater på dens overflade. I alt har astronomerne observeret 300 meteornedslag siden 2005.

Vigtigt for fremtidige indbyggere på Månen

Selvom disse nedslag ikke er noget, vi skal frygte her på Jorden, er det dog stadigvæk noget, der optager mange forskere.

Idet NASA drømmer om at have astronauter på Månen, er det vigtigt at vide mere om, hvor ofte og hvor kraftige disse nedslag er.