Lyn på Saturn
Cassini-sonden har optaget billeder, der viser lysglimt fra store lyn på ringplaneten Saturn. Det oplyser NASA.

De første lysglimt fra lyn fanget af Cassini d. 17. august 2009 - (Foto: NASA/JPL-Caltech/SSI)

Siden 2004 har Cassini-sonden kredset om Solsystemets næststørste planet, Saturn.

Cassini har blandt andet studeret tordenvejr på planeten ved at registrere radiostøj, der frembringes af lynudladningerne.

Nu har gunstige belysningsforhold også gjort det muligt for Cassini at optage billeder af lysglimt fra lynene i Saturns atmosfære på planetens natside. De første glimt, der ses på billedet her, blev fanget d. 17. august sidste år.

Lyn skaber radiostøj

Godt tre måneder senere - nærmere bestemt d. 30. november - fik Cassini optaget en sekvens af billeder, der er blevet kombineret til en video.

Under optagelserne registrerede Cassini også radiostøjen fra lynudladningerne, så forskerne nu kan være helt sikre på, at det faktisk er lyn, der skaber radiostøjen.

Ifølge forskerne er Saturns tordenvejr mindst lige så voldsomme som på Jorden, men de forekommer ikke så ofte. Typisk er der kun ét tordenvejr ad gangen, men det kan så til gengæld vare i flere måneder.

Jævndøgn gjorde det muligt

Det var jævndøgn på Saturn, der sidste år gjorde det muligt at optage billeder af lynglimt på Saturns natside.

Omkring jævndøgn var ringsystemet nemlig belyst direkte ind mod kanten, så det ikke reflekterede så meget sollys ind på Saturns natside.

De særlige lysforhold ved jævndøgn gjorde det også muligt at afsløre og studere overraskende store ujævnheder i planetens enorme ringsystem.

Lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium