Livsvigtigt molekyle fundet i beboelige zoner i rummet
Astronomer har opdaget et sukkermolekyle i et område af rummet, hvor livet kan eksistere. Sukkermolekylet er en forudsætning for, at liv kan opstå.

Mælkevejen - en galakse med liv på flere planeter end Jorden? (Foto: NASA)

Et internationalt hold af astrobiologer har opdaget sukkermolekylet glycolaldehyd i et område af vores galakse, Mælkevejen, hvor der i princippet kan eksistere beboelige planeter.

Opdagelsen vækker opsigt blandt astronomer verden over, for tilstedeværelsen af det organiske sukkermolekyle er en forudsætning for, at liv overhovedet kan opstå.

Sukkermolekylerne blev fundet af det såkaldte IRAM-teleskop i Frankrig, der udforskede et område af Mælkevejen, hvor der sker massiv stjernedannelse, 26.000 lysår fra Jorden.

»Dette er en vigtig opdagelse, da det er første gang, at det simple sukkermolekyle er blevet opdaget i et område, hvor der sker stjernedannelse, og hvor der samtidigt kan eksistere planeter, som kan huse liv,« siger lederen af forskerteamet, Dr. Serena Viti fra University College London, i en pressemeddelelse.

God nyhed i jagten på liv i rummet

Hidtil er sukkermolekylet kun blevet observeret i retning af Mælkevejens centrum, hvor forholdene er ekstreme sammenlignet med resten af vores galakse.

Nu er molekylet så også fundet i et område langt fra det galaktiske centrum, og det indikerer, at produktionen af livsvigtige sukkerstof kan finde sted overalt i galaksen.

Dette er en god nyhed i jagten på liv i rummet, for jo mere udbredt molekylet er, des større chance er der også for, at molekylet vil findes i den såkaldte beboelige zone omkring en stjerne.

Den beboelige zone er et område tilpas langt væk fra stjernen til, at livsformer kan eksistere, og samtidigt tilstrækkeligt tæt på stjernen til, at livsformerne kan udnytte stjernernes lys. Således ligger Jorden i den beboelige zone omkring vores egen stjerne, Solen.

Glycolaldehyd er den simpleste af de såkaldte monosaccharide-sukre og kan bl.a reagere med stoffet propenal, hvorved det danner ribose - dette er den vigtigste ingrediens i ribonukleinsyre, som er livets fundamentale byggesten.

»Opdagelsen af sukkermolekylet i et område, hvor der sker stjernedannelse, er meget interessant og vil give os utrolig værdifuld viden i vores søgen efter fremmede livsformer på andre planeter,« siger professor Keith Mason, der er direktør for Science and Technology Facilities Council.