Ligner en slatten ballon: Mystisk 'sokkedyr' hører til ved foden af livets stamtræ
Det 'lilla sokkedyr' er en mærkelig skabning, der både spiser og laver lort igennem den samme åbning. Efter 60 år har forskere endelig afkodet, at det mystiske væsen er tæt beslægtet med de allertidligste former for liv.

Den ligner lidt en lilla sok eller en slatten ballon, og i 60 år har forskerne forsøgt at afkode, hvordan 'sokkedyret', med det latinske navn Xenoturbella, er beslægtet med resten af dyreriget.

Men nu er det endelig lykkedes at placere den lille, lilla fyr det rigtige sted på livets stamtræ - nemlig som en orm, der hører til de allertidligste former for liv. Det skriver bbc.com.

Samtidig har forskerne fundet fire nye arter af Xenoturbella i Stillehavet, fortæller de i et nyt studie i tidsskriftet Nature.

»En stor gren på evolutionens stamtræ har nu fået fire arter i stedet for blot én,« siger professor Gregory Rouse fra Scripps Institution of Oceanopgraphy i USA til bbc.com.

Spiser og laver lort med det samme hul

Det besynderlige havdyr har ingen øjne, ingen hjerne og ingen indvolde. Det eneste, den har, er en lille åbenstående mund, som den både bruger til at spise og gå på toilettet med.

»Så hvis du forestiller dig en sok, du har taget af og smidt på gulvet - så ser de bogstavelig talt sådan ud,« siger professor Gregory Rouse til bbc.com.

Forskerne troede først, at sokkedyret var en primitiv form for fladorm i slægt med denne fyr, der hedder Pseudobiceros bedfordi. (Foto: Shutterstock)

Indtil nu har forskerne kun kendt til én art af sokkedyrene, og igennem DNA-tests havde havde forskerne oven i købet klassificeret den forkert - først som en fladorm og senere som en primitiv slægtning til moderne bløddyr.

»Men det viste sig, at de havde sekventeret (gen-analyseret, red.) DNA'et i det, den spiser,« fortæller Gregory Rouse til bbc.com.

Sokkedyrets spisevaner er et stort mysterium

Selvom forskerne nu er blevet langt klogere på det mystiske sokkedyr, er der stadig ingen, der ved, hvordan den blandt andet formår at spise muslinger.

Sokkedyrene er altid næsten helt tomme, når forskerne finder dem, og forskerne har derfor kun fundet små DNA-rester af deres føde i deres indre.

»Og de har kun en lillebitte mundåbning. De har ingen tænder, de har ikke nogen snabel-struktur til at suge med, der kunne rive et stykke af en eller anden musling. Det er et stort uløst mysterium, hvordan Xenoturbella spiser,« fortæller Gregory Rouse til bbc.com

Forskerne fandt de fire nye arter af sokkedyr på bunden af Stillehavet i omtrent 1.700 meters dybde. De håber, at fremtidige dybhavsekspeditioner kan kaste mere lys over den mystiske dyreart.