Kraftigt stjerneskud over Nordjylland sender tydeligt røgspor efter sig
Onsdag nat viste himlen sig fra sin smukkeste side, da meteorsværmen Perseiderne kastede om sig med stjerneskud. Ét af dem var så kraftigt, at det sendte et røgslør efter sig, der blev på himlen i flere minutter. En begejstret læser har indsendt videoerne herunder, hvor du selv kan se det sjældne syn.

Natten mellem onsdag og torsdag kunne natteravne over hele landet nyde synet af meteorsværmen Perseidernes årligt tilbagevendende stjerneshow.

Denne gang var der dog kastet ekstra magi over forestillingen, da et af skuddene var så kraftigt, at det sendte et langt røgspor efter sig.

Røgen drev henover himlen i flere minutter for til sidst at fordufte og forsvinde.

En af Videnskab.dk's læsere, Paul Christiansen fra Ålborg, har fanget det sjældne syn på kamera og efterfølgende indsendt to timelapse-videoer, hvor 10 sekunders film svarer til 1 time i virkeligheden. (Fænomenet optræder i 2. videodel, længere nede på siden, under tiden 0:20-0:23).

»Jeg forsøger at være ude om natten, hver gang det er godt vejr, eller der sker noget specielt på nattehimlen. Når nattens høst er i hus, skal der gennemses over 1.000 billeder og billedbehandles. Til sidst sammensætter jeg billederne til en timelapse-film. Det tager tid,« forklarer den astronomi-interesserede om sin hobby.

Fang universet i din linse

Perseiderne, også kaldet Laurentii tårer, er en tilbagevendende meteorsværm, der hvert år kan opleves som et væld af stjerneskud - typisk omkring natten mellem den 12. og 13. august. Begivenheden er tilbagevendende, fordi Jorden omkring den 12. august krydser kometen 109P/Swift-Tuttle. Meteorerne, vi kan se på himlen, er støv fra kometen.

Perseiderne er opkaldt efter stjernebilledet Persueus og kaldes Laurentiis tårer, fordi meteorsværmen ses få dage efter Laurentius’ dag den 10. august.

Paul Christiansen sørger for at filme nattehimlens galaktiske fænomener så snart, han har tid. Dernæst komprimerer han billederne sammen til imponerende videoer af høj kvalitet som dem, du kan se her.

Det er dog vigtigt at tage en del forbehold, når himmellegemer i bevægelse skal fimes om natten.