Kødædende kæmpefugl fra fortiden fundet i Sydamerika
Forskere har fundet velbevaret fossil af en fortidens farligste rovdyr i Sydamerika - en kæmpe rovfugl, der ikke kunne flyve.

Det velbevarede fossil af <i>Llallawavis Scagliai</i> giver et meget godt billede af, hvordan fuglen har set ud. (Foto: M. Taglioretti og F. Scaglia)

Hvad er det farligste rovdyr i hele Sydamerika? En puma? en slange? En edderkop?

For tre millioner år siden var det et helt andet dyr, der indgød frygt hos de andre dyr på kontinentet - nemlig en fugl.

Nu har forskere kigget nærmere på det mest komplette fossil af en rovfugl, der var 1,2 meter høj og vejede 18 kilo, samt havde et stort kroget næb. Fossilet blev fundet i Argentina, og det mangler kun enkelte knogler i vingerne, tæerne og på spidsen af halen.

Forskere har før fundet fugle i samme familie ved navn phorusracider, som var to meter høje og vejede helt op til 70 kilo - og måske netop derfor har fået det populære kaldenavn ‘terrorfugle’, men det nye fossil tilhører en ny art indenfor familien, og den har fået navnet Llallawavis scagliai.

»Det er sjældent, at man finder et så komplet fossil af noget, og da slet ikke en fugl. Det er et meget spændende fund,« siger Lawrence Witmer, der er palæontolog ved Ohio University i USA, og som ikke var en del af studiet, til ScienceMag.

Stærkt kranie og snæver høresans

Det velbevarede fossil indeholder mere end 90 procent af knoglerne fra Llallawavis scagliais skelet, og det velbevarede eksempel har gjort forskerne meget klogere på fuglen.

Blandt andet er ledene mellem knoglerne i kraniet stærkt forbundne, hvilket er meget usædvanligt blandt fugle, og forskerne mener, det har gjort fuglen bedre i stand til at angribe bytte og rive ådsler fra hinanden.

Samtidig har forskerne også kunnet studere fuglens indre øre, og her viste det sig, at fuglen var i stand til at vende og dreje sit hoved hurtigt - højst sandsynligt for bedre at kunne følge sit bytte.

CT-skanninger af kraniet viste også, at fuglens høresans lå mellem 380 til 4230 hertz - det svarer cirka til den højre og dybe ende af tonerne på et klaver - hvilket ifølge forskerne er meget normalt for større dyr.

Studiet af fossilet er netop udgivet i tidsskriftet Journal of Vertebrate Paleontology.