Kemi-mystik vækker håb om liv på Titan
Der sker mystiske ting på overfladen af Saturns største måne, Titan. Måske er det en eksotisk form for liv, der er på spil.

Sådan forestiller en kunstner sig, at Titans iskolde overflade ser ud. (Illustration: NASA/JPL)

Cassini-sondens undersøgelser af Saturns største måne, Titan, har afsløret interessante fænomener på den iskolde måne.

Observationer lavet af Cassini viser bl.a., at store mængder af brint strømmer fra månens tætte atmosfære og ned på overfladen, hvor den forsvinder.

Andre Cassini-data viser, at er ikke findes acetylen på Titans overflade. Forskerne havde ellers ventet, at acetylen dannet i Titans atmosfære ville havne på overfladen.

Bliver brinten og acetylenet spist?

Spørgsmålet er nu, hvor brinten og acetylenet bliver af. Ifølge forskerne bliver både brint og acetylen dannet i Titans atmosfære, der indeholder store mængder metan (naturgas). Solens lys påvirker gasserne i atmosfæren og skaber nye kemiske forbindelser.

Måske bliver alt acetylenet omdannet til andre stoffer, inden det kan nå ned til overfladen. Det er også muligt, at både brint og acetylen når ned til Titans overflade og her omdannes til metan hjulpet på vej af mineraler på måneoverfladen.

Nogle forskere har dog også leget med tanken om, at det er en primitiv, eksotisk form for liv, der spiser acetylen og brint. En sådan livsform kan ikke være baseret på vand som livet her på Jorden, da temperaturen på Titans overflade er ca. -180 grader Celsius.

I stedet kan det være liv baseret på metan, der godt kan være flydende under de forhold, der hersker på den 5.150 km store måne.

Liv er usandsynligt

Det er dog mest sandsynligt, at det er ikke-biologiske mekanismer, der får brint og acetylen til at forsvinde fra Titans overflade. Forskerne skal i hvert fald være i stand til at udelukke ikke-biologiske forklaringer, inden vi for alvor kan begynde at tale om liv på Titan.

Heldigvis fortsætter Cassini sine undersøgelser af den store måne, så forskerne vil få flere data til at afgøre, hvad der sker på overfladen af Titan.

Lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium.