Japansk solsejl virker
Japans eksperimentelle solsejls-fartøj IKAROS bliver langsomt accelereret af Solens lys og har dermed vist, at konceptet virker i praksis.

IKAROS i rummet. Billedet er optaget af et lille kamera, der blev koblet fra fartøjet. (Foto: JAXA)

Et sejl i rummet, der skubbes af sted af Solens lys. Det lyder måske mest som en scene fra en science fiction-film, men det sker faktisk lige nu.

Det japanske solsejl IKAROS (Interplanetary Kite-craft Accelerated by Radiation Of the Sun) er nemlig på vej til planeten Venus, drevet af sollyset.

Målinger viser, at sejlets hastighed langsomt øges pga. det pres, som sollyset laver. Fremdriften svarer nøje til den forventede værdi. Billedet til højre viser IKAROS-sejlet i rummet optaget af et lille kamera, der blev koblet fra fartøjet.

Sejl er tyndere end et menneskehår

IKAROS blev sendt ud i rummet kort før midnat 20. maj (dansk tid) sammen med venussonden Akatsuki.

I perioden 3.-9. juni blev sejlet foldet ud, og siden da har sollyset altså accelereret det eksperimentelle rumfartøj. Sejlet er ca. 14 meter på hver led og kun 0,0075 mm tykt, hvilket er tyndere end et menneskehår.

Solceller placeret på sejlet leverer strøm til IKAROS.

Nu skal der navigeres

Nu hvor det er fastslået, at solsejls-konceptet virker i praksis, er næste skridt at afprøve navigation med sejlet. Det skal ske ved at ændre den vinkel, sejlet har i forhold til sollyset.

IKAROS' foreløbige succes lover godt for anvendelsen af solsejl som et alternativ til konventionelle raketter, når vi taler om rejser i Solsystemet. Og de er måske den eneste rentable mulighed for at rejse til de nærmeste stjerner - i hvert fald inden for en overskuelig tidshorisont.

Lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium