Imponerende video viser dig universets exoplaneter
Nu har du mulighed for at udforske fremmede planeter og stjernesystemer mere detaljeret end nogensinde før. Se videoen, der tager dig med på en eventyrlig rumrejse ud blandt exoplaneter langt væk fra vores eget solsystem.

Du stirrer drømmende op på aftenhimlen og ønsker brændende, at du var astronaut. Men ak nej. Realiteterne er desværre nogle helt andre. Det er jo langt fra alle, der kan rumrejse, eller er det?

For nu får du en unik mulighed for at indfange og forstå en lille flig af rummets store mysterier - uden at befinde dig i vægtløs tilstand.

Takket være ph.d.-studerende Tom Hands fra University of Leicester er der nemlig blevet lavet en overskuelig og finurlig lille video, som gør det muligt for frygtløse rumrejsende at tage på en visuel smuttur ud i rummet forbi exoplaneter, der kredser om andre stjerner end vores egen sol.

Tiden flyver helt bogstaveligt forbi dig, mens du bevæger dig længere og længere ud i rummet, forbi alle de planetsystemer, der hidtil er opdaget af astronomer og ind i andre og meget forskellige tidsdimensioner. Se blot i videoen her.

Få viden om universets store afstande

Tom Hands har produceret videoen ved hjælp af data fra Open Exoplanet Katalog, der indeholder oplysninger om 1.774 forskellige exoplaneter i 1.081 stjernesystemer.

Formålet med videoen er at give et indblik i, hvor stort universet er, og hvordan tid afviger i forskellige solsystemer på grund af deres unikke baner. Det gælder lige fra planeter, som er i kredsløb i hundrede af år, til planeter der fuldfører hvert kredsløb på blot et par timer:

Exoplaneter er planeter, der kredser om andre stjerner end Solen.

De første exoplaneter blev først fundet i 1990'erne.

»Jeg håber at fremme folks forståelse af, hvordan sådanne systemer dannes gennem min forskning. Jeg finder det fascinerende, hvor meget disse exoplanetariske systemer adskiller sig fra vores eget system i skala. Jeg håber, at folk vil få en forståelse af de enorme forskelle imellem systemerne fra videoen,« fortæller Tom Hands i en pressemeddelelse.

Prisvindende video gør dig klogere på exoplaneter

Dr. Richard Alexander fra University of Leicester Institut for Fysik og Astronomi, der fører tilsyn med Toms arbejde, er enig:

»Toms forskning viser, hvordan planetsystemer er opstået, ved at bygge computersimuleringer af deres dannelse og udvikling. Videoen viser omfanget af udfordringen, men fremhæver også, hvor langt vi er kommet. De fleste af disse planeter er kun blevet fundet inden for de seneste par år, og Tom bruger disse nye opdagelser som test for hans simuleringer.«

Det langsigtede mål er ifølge dr. Alexander at forstå, hvordan naturen producerer exoplanet-systemer som dem, der er vist i videoen. Han er ikke i tvivl om, at i takt med at teknologien udvikles, vil flere exoplaneter blive opdaget ude i den kosmiske æter.

Toms Hands vandt en delt førsteplads for sin video i konkurrencen 'The 2013 Exoplanet Visualization Contest'.