Hubble optager smuk stjernedød
NGC 5189 er en såkaldt planetarisk tåge - en sollignende stjernes kaotiske, men også smukke død.

Den planetariske tåge NGC 5189 set af Hubble. (Billede: NASA, ESA og Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Rumteleskopet Hubble har optaget dette smukke billede af den planetariske tåge NGC 5189, der ligger ca. 3.000 lysår fra Jorden i retning mod det sydlige stjernebillede Musca (Fluen).

Planetariske tåger opstår, når stjerner som Solen i de sidste faser af deres liv kaster deres yderste lag af gas ud i rummet. Den intense stråling fra den meget varme stjernerest - en såkaldt hvid dværgstjerne - påvirker tågens gasser og får dem til at lyse i forskellige farver afhængigt af hvilke grundstoffer, der er tale om.

Planetarisk tågesnak

Disse ofte meget smukke gaståger kaldes planetariske tåger på grund af deres udseende set med øjet gennem en lille kikkert. Her fremstår de nemlig som små tågede skiver, der kan minde om en utydelig, lyssvag planet.

Betegnelsen blev bragt på banen i 1700-tallet af den engelske astronom William Herschel. Senere indså han selv, at disse objekter intet har med planeter at gøre, men det misvisende navn er alligevel blevet hængende.

Hubbles billeder giver viden om tåger

Der findes allerede en stor samling billeder af disse meget smukke døende stjerner. Ikke mindst Rumteleskopet Hubble har lavet mange meget detaljerede optagelser af planetariske tåger. Tågerne har et meget varierende udseende - nogle er runde, mens andre ligner sommerfugle eller noget helt tredje.

I de seneste år har forskere i stigende grad haft held med at simulere tågernes form - ikke mindst takket være de skarpe billeder fra Rumteleskopet.

Den detaljerede optagelse af NGC 5189 bidrager således til at øge vores viden om disse objekter og dermed også om skæbnen for vores egen stjerne, Solen, der forventes at blive en planetarisk tåge om ca. seks milliarder år.