Hubble finder den hidtil fjerneste galakse
Astronomer mener, de har opdaget den hidtil fjerneste galakse. Den eksisterede omkring 480 millioner år efter universets fødsel. (Bringes i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium)

Ved at analysere optagelser lavet af rumteleskopet Hubble mener astronomer, at de har fundet den hidtil fjerneste galakse i universet.

Galaksen ligger så langt fra Jorden, at dens lys har været undervejs i ca. 13,2 milliarder år. Vi ser derfor galaksen som den så ud ca. 480 millioner år efter universets fødsel - big bang - der fandt sted for ca. 13,7 milliader år siden. Det er dog ikke nogen simpel sag at bestemme afstanden til så fjerne objekter og der har tidligere været eksempler på, at astronomer har fejlvurderet afstanden til rekordfjerne galakser.

Hvis galaksens afstand ikke er forkert, så er der ikke bare tale om en ny afstandsrekord, men også om en unik mulighed for at få indblik i galakseudvikling på dette tidlige tidspunkt i universets historie. Astronomerne mener nemlig, at de første galakser blev dannet mellem 200 millioner og 300 millioner år efter big bang.

Astronomernes analyse har afsløret en betydelig udvikling i perioden mellem 480 millioner og 650 millioner år efter big bang. I denne kosmisk set korte periode blev dannelsen af nye stjerner tidoblet og antallet af galakser blev forøget betydeligt. Der er således ingen tvivl om, at det har været en periode med store forandringer i universets historie.

Galaksen UDFj-39546284 kan ses som en fjern rød plet i slutningen af denne video-zoomrejse, optaget med NASA/ESA Hubble rumteleskopet.