Holder du svampemyg?
Svampemyg stikker ikke, men er der mange af dem, kan de være irriterende. Har du dem inden døre, kan det være tegn på, at dine potteplanter trænger til at tørre lidt ud.

Hvis man er for ivrig med vandkanden, kan potteplanterne blive et ideelt levested for svampemyg og deres larver. (Foto: Kent Olsen, Naturhistorisk Museum)

Mange har set den lille svampemyg på spisesvampe.

Og er man på svampejagt i skoven, finder man også nemt dens nyklækkede larver og deres gravegange i svampenes lidt ældre frugtlegemer.

Udviklingen fra æg til myg sker i løbet af ganske få dage og er tilpasset den korte tid, hvor frugtlegemerne er fremme.

Myggeplage på kontoret

Potteplanterne på kontoret havde igennem længere tid fået rigeligt med vand, og spagnummen var dermed blevet et ideelt levested for svampemyg – både hvad angik fugt og føde.

De svampeelskende myggelarvers tilstedeværelse er dog ikke alene en indikation på, at jorden er for fugtig. Den er også en garanti for, at der er svampevæv under udvikling – selvom man ikke umiddelbart kan få øje på frugtlegemerne.

Under de lune forhold i vindueskarmen var der så pludselig et mylder af svampemyg i planterne.

Og flere arter kan komme til, hvis potterne ikke får lov til at tørre ud. Også sommerfuglemyg, vandfluer og bananfluer sværmer for fugtige potteplanter.