Hjælp astronomerne med at klassificere galakser
Astronomer har med hjælp fra offentligheden i form af projektet Galaxy Zoo set, at unge spiralgalakser ikke har centrale bjælker.

Her ses bjælkespiralgalaksen NGC 1300, der ligger 61 millioner lysår væk. Den ligger i retningen af stjernebilledet Floden. (Foto: HST / NASA / ESA)

Hubble Space Telescope har i mere end 20 år taget observeret vores univers og har i den tid samlet enorme mængder data.

Der findes derfor meget store kataloger med billeder af galakser. Disse galakser ligger over hele universet og har mange forskellige aldre.

Galaxy Zoo letter forskernes arbejde

Jo længere væk, galakserne ligger fra Jorden, jo længere tager det for lyset, der rejser med 300.000 kilometer i sekundet, at nå ned til os. Derfor ser vi de fjerne galakser, som de så ud for mange milliarder år siden.

Projektet Galaxy Zoo blev oprettet af University of Portsmouth og er et projekt, hvor offentligheden kan klassificere galakser i Hubble-kataloget.

Dette hjælper forskerne, da opgaven med at klassificere galakser er meget tidskrævende for få personer, mens opgaven med hjælp fra offentligheden er meget mere overskuelig.

Projektet har båret frugt

Dette projekt har nu båret frugt, da det nu har været muligt at klassificere mange spiralgalakser med forskellige aldre og derved følge deres udvikling over milliarder af år.

Lyset fra de fjerneste galakser, brugt i dette projekt, har rejst i mere end otte milliarder år, og vi ser dem derfor, som de så ud for mange milliarder år siden.

Astronomerne så, at de fjerne spiralgalakser, der var i de tidlige stadie af deres udvikling, ikke havde centrale bjælker, mens de galakser, der blev observeret meget senere i deres udvikling, havde bjælker i deres centrum.

Bjælkestruktur kommer med alderen

Vores galakse, Mælkevejen, er en spiralgalakse med en central bjælke, og mange af de spiralgalakser, der observeres i nærheden af Mælkevejen, har også en bjælkestruktur. Men de ses også senere i deres udvikling.

For otte milliarder år siden havde kun 11 procent af de observerede spiralgalakser bjælker, og det var hovedsageligt galakserne med store masser.

Kunne du tænke dig at hjælpe forskerne ved at klassificere galakser, kan du finde Galaxy Zoo her.