Hemmelighed bag historiske dinosaurfodspor afsløret af - perlehøne?
En video med røntgenbilleder af en perlehøne giver ny viden om mystiske fodspor, der blev sat på landjorden af en dinosaur for 250 millioner år siden.

Det er ikke meget, som palæontologer har at gå efter, når de undersøger dinosaurernes bevægelsesmønstre hen over landjorden.

De eneste beviser er nemlig dinosaurernes fodspor, og de er ikke nemme at analysere, da ægtheden af sporene kan være tvivlsomme.

Derfor har det været lidt af et mysterium at analysere de fodspor, som forskere mener er efterladt af dinosaureren Corvipes Lacertoideus for 250 millioner år siden. Fodsporene har et usædvanligt aftryk, som umiddelbart kun kan analyseres, hvis man forstår dyrets fods bevægelse, da sporet blev sat i jorden.

Men nu har en gruppe forskere fra University of London’s Royal Veterinary College måske løst gåden. Ved at lave en videooptagelse med røntgenbilleder af en perlehøne, har forskerne fundet ud af, hvordan dinosauren gjorde.

Øverst i artiklen kan du se video, der demonstrerer forskernes forsøg med perlehønen.

Perlehønen er en lille dinosaurer

Forskningsstipendiat Peter Falkingham, der sammen med en gruppe kollegaer står bag studiet, røntgenfotograferede en perlehøne, mens den gik på forskellige jordlag. Derefter brugte forskerne en computersimulator til at analysere perlehønens bevægelser.

Forskerne kunne dermed se, hvordan fuglens fod sank ned i sedimentet, og de mener, at bevægelsen er tilsvarende den, som Corvipes Lacertoideus lavede for 250 millioner år siden.

Forskerne valgte perlehønen, da den skulle have omtrent den samme størrelse som dinosauren og skulle have et fodspor, der kan bruges til sammenligning.

»Fuglene er små dinosaurer uden hale, og det gør dem til fantastiske forskningsobjekter, som vi kan bruge til at undersøge fodspor sat af dinosaurer,« siger Peter Falkingham til Livescience.

Simulering afslører hemmelighed

Videoen er den første, der viser, hvordan en fugls fod bevæger sig i et blødt sediment. Forskerne bag studiet fandt ud af, at fuglens fod sank ned i sedimentet og efterlod et detaljeret fodspor cirka én centimeter nede i jordlaget.

Men fodsporet lignede ikke fodens anatomi, da sedimentet rokerede rundt, efterhånden som fuglen bevægede foden op af sedimentet. Forskerne mener, at dette er årsagen til det udsædvanlige fodspor fra Corvipes Lacertoideus.

»Simuleringen viser, at når foden kommer op fra jorden, kommer den op i midten af fodsporet og hiver sedimentet opad,« siger Peter Falkingham til Livescience.

Ved at forstå, hvordan sporernes formes, kan forskerne rekonstruere, hvordan dinosaureren bevægede sine fødder.

Forskerne bag studiet vil nu undersøge, om fodsporerne kan fortælle noget om dinosaurernes evolution, i takt med at dinosaurernes kroppe forandrede sig over tid.