Gemt skovlandskab fotograferet: Sådan har du aldrig set Alaska før
NASA har offentliggjort et detaljeret billede af et skovområde i Alaska, der hidtil har været utilgængeligt.

Ved hjælp af billedbehandlingssystemet G-LiHT har forskere fra NASA været i stand til at tage dette detaljerede billede af et 'gemt' skovlandskab i Alaska. (Foto: NASA Earth Observatory)

Midt i USA’s største delstat, Alaska, gemmer der sig et mystisk skovlandskab, der er større end Californien.

Det ikke den slags skov, man tager hen til, hvis man får lyst til en picnic-udflugt - disse områder i Alaska er nemlig ret svære at komme i nærheden af.

Men nu er skoven et stykke tættere på at blive afmystificeret, da NASA Earth Observatory netop har offentliggjort et detaljeret billede af skovområdet. Det skriver Livescience.com.

Området består af grantræer, lysegrønt tørvemos og søarealer og ligger tæt på Tetlin National Wildlife Refuge, der ikke kan ses på de fleste kort.

Faktisk indgår 450.000 kvadratkilometer skov i Alaska ikke i The U.S. Forest Service Inventory and Analysis Program, da skovene er for besværlige at komme i nærheden af. Det forklarer Doug Morton, der er forsker hos NASA's Goddard Space Flight Center i Greenbelt, Maryland.

Vil kortlægge skove i Alaska

I et forsøg på at kortlægge skovområder i Alaska, der ikke er lettilgængelige, flyver Doug Morton og en række andre forskere fra NASA i blot 335 meters højde hen over områderne i en særlig flyvemaskine. Denne er udstyret med et bærbart billedbehandlingssystem ved navn G-LiHT.

G-LiHT kan blandt andet måle planternes komposition i 3D og har også en termisk detektor, der kan analysere temperaturer og faktorer, der viser tegn på tørke.

Når alle resultater er indsamlet, vil NASA bruge dem til at kreere et detaljeret kort over skovene i Alaska.

Kortlægningen af skovene vil fremover være gavnlig i forskningen, blandt andet af hvordan skovene i Alaska reagerer på klimaforandringer.