To fugle har snydt videnskaben i årtier
Danske og svenske forskere har ved hjælp af genetiske metoder vendt op og ned på to fugles stamtræ.

En skovpiber og en vipstjert har helt andre familieforhold, end hvad man indtil nu har troet. Det skriver Center for Makroøkologi, Evolution og Klima på Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

Et samarbejde mellem danske og svenske forskere viser nemlig, den brunstrubede brillefugl (Madanga ruficollis), som basker rundt på den indonesiske ø Buru, slet ikke er nært beslægtede med de øvrige brillefugle. I stedet er den nært beslægtet med vores danske skovpiber.

Det er bemærkelsesværdigt, fordi fuglen slet ikke ligner de over 40 piberarter, man ellers kender til. Hverken i udseende eller adfærd, hvor de øvrige pibere alle løber rundt på jorden.

»Kun et enkelt individ blev set, men det stod alligevel øjeblikkeligt klart, at den ikke opførte sig som en brillefugl. Vi besluttede derfor at undersøge DNA’et fra de tre gamle museumseksemplarer af fuglen,« fortæller professor Jon Fjeldså fra Center for Makroøkologi, Evolution og Klima på Københavns Universitet i pressemeddelelsen.

Livet på øer gav nyt udseeende og ny adfærd

Studiet, som er publiceret i Royal Society Open Science, viser også, at den forholdsvis ukendte São Tomé korthale (Amaurocichla bocagii) fra øen São Tomé i Guineabugten ud for Vestafrika er en vipstjert. Fuglens familieforhold har der ellers i længere tid været diskussion om. Hverken i fjerdragt eller i kropsform ligner den andre vipstjerte.

»Vi formoder, at begge fugle har udviklet sig så forskelligt fra deres nære slægtninge, fordi deres forældre fløj ud og koloniserede skovklædte, tropiske øer, mens deres slægtninge især lever i åbne græslandskaber på fastlandet. Det betød en fundamental forandring i deres føde og levesteder, som fuglene har tilpasset sig, og deres udseende har derfor snydt videnskaben i årtier,« siger Jon Fjeldså i pressemeddelelsen.

Forskerne er kommet frem til deres resultater ved at analysere DNA fra gamle museumseksemplarer af fuglene.

Øverst i artiklen kan du se minigalleri med de to fugle og deres nye stamtræ.